Ženski pokret
Као дете била је врло слаба и нервозна, и ко је онда могао и помислити да ће та нежна, бледа девојчица радити и дати толико много у животу, на ипак доживети тако дубоку старост, "Егзалтирана, бујне фантазије, нестална, и доцније кад су већ у њој запазили велики глумачки таленат, и кад се већ васпитавала на конзерваторијуму, она је желела да оде у калуђерице. Затим јој је жеља да буде сликар, па вајар, али као што и сваки човек најзад највише воли оно за шта има највише способности, она се коначно одаје драми. Одмах по свршетку конзерваториума ступа у Comedie Francaise. И од онда настају њени први успеси и прве патње. Гоњена завишћу старијих глумица. а и сама врло упорног карактера, она се не покорава ничијој вољи, и остављајући једно позориште она иде у друго, па у треће, и т. д. То је цела једна епоха испуњена успесима и неприликама. Једноме од директора тих позоришта има да захвали за назив „Маdemoiselle la Revolte", који јој је после још дуго остао. Свој први велики успех слави у Одеону у улози Занета, у драми „Passant" од Соррее; и затим се нижу успеси за успесима. Око 1880 године је њено најславније доба, о њој се у то време причају бајке, постаје скоро легенд рна, хиљаде долазе из свих крајева Европе само њу да виде и чуј у. Рт то није била природа која је могла дуго да остане на једном месту. Њој је требало простора, слободе, да развије свој велики дух. 1880 прелази у Америку. Ношена на рукама, слављена, дочекана је тамо као ниједна краљица. То и јесте главна и велика особина Саре Бернар, да није била велика само за једзн народ или једно доба. Њеном су се игром подједнако одушевљавали и разумевали је и Французи, и Американци, и Норвежани; исто су јој се дивиле оне генерације из 1870. као и ми од 1920. 0 њеној Дони Сол, Федри, Тоски, Госпођи с камелијама, Аталији, Орлићу, и другим улогама говорило се и говориће се још дуго. Имала је више од педесет година рада на бини, трошећи снагу и нерве. немилице. Она није била само глумица, већ и управник позоришта, режисер, декоратер „Dame d’energie“, како ју је назвао Едмон Ростон, чијег Орлића она ствара кад је већ увелико била прешла педесет година. Њена младост је изгледала вечита, као да време на њој
210
Женски Покрет
5