Ženski pokret

спајају њих, чланице Н. У. Н., и она моли Удружење да ову духовну заједницу чува и даље, као скупоцено наслество. Јер joш није дошло време у коме би A. D. L V. могао сматрати да је решио своје задатке. Напротив, пред новим временом, у колико се више устаје против женскога рада, у толико су његови задаци већи. После свог поздравног говора, г-ца Ланге подноси скупштини извештај управе о раду Удружења за време рата. Истиче да оно није тада могло радити на својим задацима: прилике су налагале нове дужности и пружале ново поље рада, оно поље које је тренутни положај у то време налагао свима немачким женама. Учествовање наставница у раду жена за време рата тако је велико, да би се о томе могла написати читава књига. Једини школски проблем који је Удружење за време рата решавало, јесте проблем реформе Социјалне Школе Жена која је имала да се подеси према практичним захтевима времена. Г-ца Ланге напомиње даље да женско право гласа помаже Удружењу да лакше оствари своје задатке; али се тиме у исто време, намећу и све веће борбе женама појединих позива јер их свуда потискују не само мушкарци који су учествовали у рату, него уопште сви мушкарци. Тако су и наставнице потискиване од својих мушких колега. С тога je Н. У. Н. преко женских посланика поднело једну интерпелацију која се односи на регулисање положаја и рада жена после рата. Из њеног говора се види даље да је настала веома жива преписка између пододбора из више разлога: спрема се програм за женске школе, организује се савез учитељица, рашчишћава се питање веза са осталим Удружењима, испитује се стање наставница појединих струка и категорија преко њихових секција. Тако је савез учитељица народних школа, да би се обавестио о положају својих чланица после рата, о њиховој запослености, о праву суделовања у управљању школом и савету учитеља, о односу између месних одбора наставника и наставница, о платама у односу на плате учитеља, о томе да ла има каквих измена у захтевима за спремање учитељица, о ставу који пододбор заузима према питању целибата наставница итд. упутио у том смислу написана питања и послао свима учитељицама. На скупштини у Хановеру претресано је и питање у колико се може ићи упоредо са Удружењем Наставника који су предложили картел или спајање. У случају спајања, битни интереси наставница дошли би у питање, као што је искуство показало у

40

Женски Покрет

1 и 2