Ženski pokret

дичног духа, људи имађаху y својим рукама сву власт над по родицом. Жена je била слушкиња човеку; он јој je могао заповедати, она je морала слушати. Али и жена je имала по природи своју сопствену вољу. Она je њу морала сузбијати или бар скривати, Али како природа не допушта насиље, тражила je природна воља да себи пробије пут. И успело јој je много пута, али ce тада биће женино ло мило и унакажавало. Да би постигла своју вољу, жена je дабогме морала да постане лукавом, смутљивом, лажљивом ; она je морала да постигне своју вољу, само није смео то човек да запази. Да није покушао човек силом да сломије вољу женину, онда ce не би морале писати многе приче о мачјим особинама жене. Лепа. дирљива гатка о краљици Видувилди je пример за то, како су тихе жене умеле сугестијом да кришом наметну своју вољу човеку. Многи недостаци ce намећу женском полу да би ce y борби за човеком дошло пре до победе. „Мушки“ човек предпоставља понизну, бојажљиву девојку са обореним очима једној самосталној девојци са јасним, честитим очима, које ce чине да гледају y дубину ствари. С тога су ce девојке васпитавале за човека неискусне, срамежљиве, понизне, бојажљиве и стварале су ce y жени све препреке, које она сада тешко сноси. Ma на који начин морала je жена покушати да задобије утицај на друштво, на човечанство. Како жена није могла ни y кући, a још много мање y друштву да изведе своју вољу и при добрим стварним разлозима, кад ce човек као економски и правно јачи успротивио њеној вољи, онда je жена морала покушати да га ма на који начин задобије. Она ce прихватила за ону тачку где je човек био најзависнији од ње, за чулност. Овде je била она надмоћнија. Она ce досети кокетерије и гледаше да на смишљен начин као жена утиче на човека, она жељаше да га збуни и да га спута. У томе лежи велика неправда женина према себи и према човечанству y опште, што су оне саме ову чулну надмоћност култивисале, a што су заборавиле на све друге могућности за развитак. У томе лежи и свирепа освета судбине, готово мистичан правац судбине, што je човек био побеђен баш оном моћи женином, коју je карактерисао као „чисто женску“ јер ce женска жудња за допадањем може да сматра као наличје мушке жудње за господарењем. Ова књига хоће пре свега да говори женама, она хоће да ce позабави са женама о узроцима данашње брачне невоље. Она.

212

Женски Покрет

5 и б»