Ženski pokret

Другарски састанци Женcког Покрета.

I. „Утицај домаћег васпитања и школе на душу и на тело детета и омдадинца“.

(Предавање Др. Г. Богића, лекара, одржано 20. фебруара т. г. у „Женском Покрету"). Др. Богић почиње предавање са констатацијом, да би заправо требало водити рачуна о заштити психичког рада код детета - о заштити психичког рада, од чије правилности зависи правилност физичког рада, то јест здравље још пре концепције примењујући методе еугенике и да би требало наставити заштићавање и за време трудноће. Апсурдно је, кад се од неког chauffer-a тражи испит, да би он могао доказати да зна управљати једним простим, вулгарним стројем, док друштво препушта оцу и мајци да, неконтролисано, воде рачуна о васпитању детета, а да се није претходно побринуло, да од њих затражи доказе, да су они за тај неизрециво тежи задатак способни. У вези са многобројним, разним и честим грешкама у домаћем васпитању, подсећа предавач на поједине фазе психичког развитка код детета. Набрајајући те грешке, истиче предавач њихово штетно дејство на душу и њеним посредовањем, на тело детета. Наглашавајући смернице за правилно домаће васпитање, зауставља се предавач подуже иа судбоносном питању полног васпитања и полне хигијене, од чега зависи и садржај полног живота будућег човека. Осврће се на моралну инфериорност, која постоји код детета, физиолошки за време пубертета, на погрешно просуђивање тих феномена са стране родитеља и наставника и на штете, од којих дете трпи, због те неупућености. Спомиње надаље важну чињеницу, да се, под утицајем културе, даје развитку психе, пак, према томе, и развитку тела, нарочити правац, који се знатно одваја од нормалног, природног. Јако растење у дужину културних раса има да се тумачи једино утицајем културе; овај се тип растења не налази при оригиналном, т. ј. при природном развитку, дакле код примитивних људи. Природно растење је у све то јачој мери отежано, у коико је деци више одузета слобода и могућност кретања и

86

Женски 11окрет

3.