Ženski pokret

трају, утврдиће се да потчињени има више стида него владајући пол, јер се он јавља код супротног а код истог пола остаје скривен, па се изазива опет бићем другог пола. Приметно је да еротична престављања са тачке гледишта једнополне владе не стоје у складу са гледиштем да је потчињени пол стидљивији по својој природи. Бар тако изгледа на први поглед. Сексуална престављања показују тенденцију да се потчињени пол јако маркира и без устручавања, док се владајући пол карактерише по могућству блажије. Ова тенденција показује сад двоје да владајући пол има више стида, него што се признаје у теорији; и друго; да се потчињени пол сматра, пре свега као полно биће. Кад би нпр. човек у мушкој држави збиља имао тако мало стида, како се сматра, не би му полне слике свога пола тако неморалне изгледале. Било би му свеједно да види свој пол у најсумњивијим положајима. Али то није случај; напротив, оне дају утисак нечег мирног, и стога се не сликају. Ако су пак сличне слике из других времена или других народа, држе се скривено и удаљено од очију (публике) јавности. Колико је стид код културног човека од утицаја, утврдиће се нпр на једној изложби слика., Кад два лица разног пола посматрају такву изложбу, појављује се стид под утицајем слика свога пола. Ако нпр. човек са једном женом посматра неки акт, нарочито у сумњивим положајима, онда приметимо стид код жене. Код слика, где се човек слика у истом положају било би погођено његово осећање стида. Пошто се на сликарским изложбама данашње мушке државе излажу искључиво слике женских лица, или су оне бар у превази, то је природно да ће жена бити чешће у положају да осети стид него ли човек. Мушко еротичне слике стварају највише хомо-сексуални уметници и оне су ретке. Ако би се посматрала група људи и жена на једној уметничкој изложби при изражавању осећања стида, приметило би се да плус иде на страну жена. Овај плус није последица урођене диспозиције, већ има свој узрок у мушко-државној тенденцији изложених уметничких дела. Кад се посматрају уметничка дела у присуству свога пола, мења се потпуно психичка реакција. Осећање стида остаје скривено, а место њега јавља се еротично узбуђење, које, природно, долази утицајем слика другог пола. Ове проблеме треба ипак оставити за

372

Женски покрет

8