Ženski svet

Бр. 6. варошке кад се где год сакупе као на пр. У раскошном позоришту 'Такон или на баловима, генералног капетана. Али појава Креолкиња вије нигде тако угодна, величанствена и особита као при недељној вожњи по пазеоу, где излази са накитом и драгоценостима, са веома чудним цвећем и лепршавим пантљикама у коси, са итуштећим хаљинама од атласа и свиле у најјаснијим и најсветлијим бојама и показују такав сјај тоалете с којим се не може сравнити ни онај по париским булеварима. Пошто кола, већином веома лагано иду једно услед велике вреве и друго да би целој шетачкој публици дали могућности да потпуно виде лепотице које у њима седе и њихове елегантне тоалете, то је овде најзгоднија и најлешша прилика видети како пролази цео крем лепог и племенитог пола хаванског, као каква жива слика позоришне представе.

Креолкиње хаванске имају веома богату, пуну, сјајно прну и изванредну кову, лепе црне очи, племенито чело, узана уста и колорит, који је помоћу неге необично бео. Где је утицајем климе тен добио жућкасту боју ту се употребљава материја СавсамПа де Мепда, која се у Хавани троши у великој количини. Профили нису баш без замерке, они подсећају приметно на племенито кастилеко и андалуско порекло. Необично миран израз црта на лицу још више подиже лепоту, ма да он не показује знак духа и љупкости,

Где интелигенција и Фантазија никакве хране немају ту не може ни светлити, ни цветати духовна љупкост, па ма то биле необично добре душе. На сваки начин не може се рећи да лепом полу недостаје спољашње грациозности. Импозантно држање, величанствен ход и достојанственост у понашању показује се код Креолкиња где год оне јавно излазе: било у цркви, или у поворишту, у балској сали или циркусу при борби бикова. Али у овој креолској грацији има нечег извештаченог, наученог, простудираног. Грациозност духа њима је са свим непозната и где њу Бог подари она је угушена успављивим утицајем васпитања, обичаја и околине.

Конверзација Хаванкиња исто је тако отегнута и монотона у Форми, као што је и празна

по садржини. Па и оно свакодневно, лако забављање, којим се износе Финији покрети живота и показује лепа страна обичних дневних дога ђаја, које не тражи дубину ума, него које показује само весело расположење — дакле онај модерни жанр забављања потпуно недостаје у Хавави.

ЖЕНСКИ СВЕТ. Е 98

Како могу без непријатне досаде проводити по цео дан у монотоности и готово без икаквог другог занимања сем тоалете, софре и нешто дромбуљања на клавиру, појмљиво је само кад ве помисли какву моћ овде има обичај. Паи сама клима, која је једнака са оном тропских земаља, годи слатком нераду, сањању без ми. сли и дубокој апатији душе.

Начин грађења кућа у Хавани је необичан те услед тога живот и кретање већине Фамилија може се са сокака посматрати, а то се у извесном погледу и мора чинити. На име, услед честих земљотреса готово сви станују при земди. Велики балкони испреплетани од жица достижу скоро до тротоара немају ни једног ста. клета, и готово су увек отворени због свежег ваздуха. Ко неће да пркоси томе да буде прегажен мора се држати уских пешачких путева ув кућу и поред све дискреције веома је тешко не бацити поглед у страну, кроз сасвим отворене прозоре, у осветљене салоне где се могу видети сви чланови једне Фамилије. Накићене сењоре и кабалероси са дражесном децом поред себе љуљају се на љуљавим столицама и ретко отварају уста за разговор. И у својој кући госпође и госпођице исто су тако балски обучене као и у шетњи и изгледа да имају већег задовољства да буду виђене, него оне да виде.

Контраст који постоји у политичким установама као и у социјалном животу шпанских аме» ричана и англо-америчана необично јако пада у очи у Фамилијарном животу и социјалним односима жена. У Северној Америци нико неће дати свој кућевни и Фамилијарни живот за јавни углед. Мисле да би им тиме најдраже и најсветије било обесзећено. У кући воле неженирање изван ње слободу без етикете и моде. У својој сопственој соби облачити се балски просто за љубав мимопролазеће публике, у Северној Америци ником не пада на памет. Пратња каваље-, ра тамо није потребна да би се једној леди оси-

гурао респект публике. Заштиту, која јој треба, евугде ће она наћи. Судбина и положај жена можда је најсигурније мерило различних цивилизација. Могу се увек мрзети политичке установе Северне Америке и величину ове републике не признавати у ономе, што је она учинила за политичку слободу и грађанску једнакост, као и за практично решење социјалне асоци) јације, ати не може се порицати истина: да ни једна нација боље половине човечанског рода не ужи“ ва више слободе него Северо-Америчани, да ни једни не умеју тако поштовати жене као они. „Фра. Гл“

—____----=———