Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ДИСКУСИ JA

211

Ьих потреба. Уколико je предузеће веће и финансиски јаче, оно he моћи да блокирају веће динарске износе за кудовину девиза. Мала предузећа су у том погледу у лошијем положају, мада њихове потребе у девизама не морају да буду мање хитне и од мањет значаја по рад предузећа. Држањем девиза на текућем рачуну до момента утропгка врши се једна специјална врста тезауризације са знањем Народне банке, чак и- њеном помоћу, пошто се девизе држе код ње. ~Како je девизни сток недовољан за све потребе привреде, тосенеби могло да претпостави да ће банка моћи да се користи девизама ко je стоје код ње на текућим рачукима привредних предузећа пошто се налог власника текућег рачуна за исплату може добити у сваком моменту, а банка мора да налог одмах изврши, јер ако то не би био случај онда не би била банка у правом смислу. Ако се у унутрагшьем промету не дјозвољава предузећима да држе готов новац код себе сем одређеног износа, не видимо зашто се предузећима допушта да држе кушьене девизе блокиране на својим текућим рачунима без икаквог временског ограничења, док им се за продају остварених девиза одређују фиксни рокови-уз претњу казне ако се ти рокови прекораче. Ако je због пасивног платног биланса одлив .девиза јачи но прилив, онда се он има спутавати од стране управне власти, али не би требало допустити да предузећа држе кушьене девизе до, за њих, погодног тренутка. Рекли смо да расподела девиза неће да задовољи све потребе. Сматрамо да се овакав начин раоподеле девиза за потребе дривреде неће показати ефикасан jep je у основи исти какав je и био, a онај досадашњи, видимо., није задовољио. Остаје да ce нађе неки нови начин за расподелу девиза за потребе привреде. Сматрамо да би то могао да буде или систем приоритета појединих привредних грана, а у оквиру сваке гране појединих индустрија коју одређује упгава власт за сваку расподелу у рарадњи са комором, или систем приоритета и ра/Споделе по примљеним пријавама, уз строгу контролу утрошка девиза о року и ут.рађивања кушьеног материала. у финални дроизвод. Завођењем рока за утрошак девиза нагнаће се предузећа да изврше све претходне раднье у вези набавке и да изврше анализу страних тржишта у погледу цена и услова набавке што се такође може предвидети уредбом док he се одређивањем рока уграђиваша кушьеног материјала у финални производ онемогућити стварање залихе преко потребив количине. Пошто je Уредбом предзиђена девизна инопекпЈиј.а, онда би се тьена делатност могла да тгрошири ван домена чисто административно контроле. Продаја девизних средстава која треба да се плате из буџета или фондова федерације, продаја девизних средстава за установе са оамосталним финансирагьем, номорама и друштвеним установама врши се на далеко повољнији начин но за привредна предузећа. Опште je начело да се страна шхатеяша средства овим правним лицима дродају или по званичном курсу, или по курсу по којима Народна банка купује та средства, дож се само изузетно може да одреди