Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ДИСКУСИЈА

235

или не, о томе ce каткад недовољно води рачуна. Мислим да такве концепције нису друштвено оправдане. Над оснивањем и финансирањем школа друштво мора и треба да има пун увид и контролу. Средства организације су њихова али и друштвена, и друштво има бар право да не дозволи њихово друштвено некорионо трошење. A ако je трошење друштвено корисно, као на пример финансирање школа које су друштву потребне, онда je и то финансирање школа финансирање из друштвених средстава. Иначе бисмо дошли на концепцију да су средства искључива својина организација и да оне могу g њима радити шта хоће, a таква концепција одговара приватноправном схватању друштва које je давно превазиђено. Такво схватање ce, на пример, испољило при изради нацрта Закона о високом школству y питању може ли Извршно веће да обавеже привредну организацију да прими поједине студенте на праксу. По неким схватањима не може јер пракса кошта привредну организацију. A приватан власник може да буде обавезан на ово или оно иако и њега кошта то обвезивање. Па ако он може да буде обвезиван, тим. пре може привредна организација као социјалистичка творевина. Проф. др. Балтић: Ja ce слажем с другом проф. Ж. Ђорђевићем, јер стварно из чл. 44, ст. 2, не би могло да ce одговори на питање да ли. je школовање бесплатно или није. To што ce оно финансира из друштвених средстава, то не значи истовремено да и они који ce користе овим школовањем имају бесплатно школовање. To je нејасно и то би требало прецизније рећи. Проф. др. Тузина: Што ce тиче наших смерница, нашег даљег кретања y погледу обезбеђења средстава за пжоловање, организовања .саме наставе, итд., то je мени потпуно јасно. Онај коме су потребни високо или средње квалификовани кадрови, он ће финаксирати њихово школовање, и биће ту саображавања целог школског система поново оним условима који владају y производњи, a не да ce подижу пшоле и отварају факултети a да ce не зна коме су потребни. Ми имамо 800 правника који не знају где да ce запосле, јер Србији нису потребне судије y том броју и y овом моменту, итд. To питање мора бити регулисано. Ja сам само ово хтела да кажем: ми видимо перспективу развоја овог или оног сектора a не видимо перспективу развоја школства. Морала би и она бити јасно обележена, да видимо куда ce крећемо. Ипак сам из те струке и нешто ми je то ближе. Ja могу то тумачити, али сваком грађанину треба да буде јасно како ce отвара према Преднацрту Устава перспектива школовања на вишем нивоу. Чини ми ce да je то y Преднацрту недовољно јасно, што су и другови подвукли. Доцент др. Владан Станковић: Рекао бих само две речи. Ja сам ce такође замислио над овим чланом. Приликом вођења једног разговора о неким друтим питањима, поставило ce и питање шта су то друштвена средства уошпте. Ми бисмо могли као правници да говоримо о томе шта су то друштвена оредства. Али ако човек чита неку друту одредбу жао ми