Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

275

БЕЛЕШКЕ

Девета комисија je проучивала јавну помоћ деци, залажући се за примену начела, прокламованих Уставом, да држава води посебну бригу о онима којима je то потребно. Ово старање треба проширити на заштиту мајке за време трудноће и после роВехьа детета, без обзира да ли je у питању брачно или ванбрачно дете. До сада je ово старахье у прилично ј мери зависило од локалыих могућности и било je препуштено приватној инидијативи. Рад свих установи и организација које се брину о деци, и доношеие нових прописа социјалног осигурања у складу са свим изменама у оквиру породичног законодавства треба регулисати новим одредбама, водећи рачуна и о меБународним прописима. Десета комисија je проучивала кривичну заштиту породице, предлажући измене које би биле у складу са оплатим духом новог законодавства. Ту je, пре света, предлог да се укину параграфи Кривичног закона који предвиВају кривично гохьехье за неверство и за конкубинат, што je у супротности са пришцшом слободе личности. Поред тога, предвиђа се измена третирахьа „убиства за одбрану части”, где су казне биле знатно смааьене, и изједначавање ових убистава са другима. Грубо вреВахье или занемаривахье породнчних дужности треба, по предлогу комисије, кажхьавати само ако то захтева повреБена страна. Став ове комибије je да заштита породице од стране државе буде умерена, и да води рачуна да, врло често, сам процес доводи до тежих поремећаја и да се многи сукоби, лакше и боље изгладе без интервенције. Једанаеста комисија сматра да образовано специјалног суда за породицу не би било у супротности са уставнххм начелима. Овај суд би био посебан одсек редовног суда и бавио би се свхш питахьима ко ja су везана за породицу. Суд би се састојао од суди je и два присудитеља, и у његовој надлежности би били сви процеси раставе, признања страних пресуда о разводу, усвојење, деликти против породице (бигамија, грубо занемаривање дужности, злоставлахье), преступи према сродницима у правој лхшији и у побочној до другое степена, сексуални и други преступи према малолетницима. Територијална надлежност суда и упрошћени поступай обезбедили би брзину и помой других органа и допринели бољем решавахьу ових спорова који дубоко залазе у лични живот поједхшца. Центар за реформу породичног права у Италији у своме раду врло широко и студиозно прилази проблемима, анализира прописе који су на снази, и даје предлоге за хыххову измену. Систематски рад још једанпух потврБује колико су проблеми породице постали актуелни и колико je неопходна модернизација прописа који су постали кочница у модерном животу. Кодификација породичног законодавства у нас, чини нам све ове дискусије много ближим и актуелнијим.

Љиљана Андрић