Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

суђују, већ да извршују оно што je прописано, а да je свеједно шта ће ce прописати. Такво стање може имати разне узроке: бити део опште политичке атмосфере у којој се мишљење појединца не трпи, или последица претеране заузетости текућим пословима службе или бригом за основне потребе егзистенције који не дозвољавају бављење стварима вишег реда, а делом и резултат погрешног начина школовања, које се ограничавало искључиво на изучавање правних текстова, уместо и на изучавање принципа и идеја, или показује осећање недовољности интелектуалне снаге за упуштање у такав подухват. 10. Посебно je питање стварног примењивања усвојених процесних принципа. Има позитивних права у којима су напредни процесни пршщипи декоративан елеменат, усвајан утолико лакше и формулисан утолико шире, уколико се магье мислило на његово примењивање- За правилну оцену једног позитивног права мора се знати стварна ситуација: принцип може бити у закону а стварно не постојати, и обрнуто, може бити оствариван, иако није проведен кроз закон. 11. Y теорији и у процесној пракси долази некад до предлога за напуштање једног новог принципа и враћање на ранији напуштени принцип, и до таквог враћања понекад и долази. То обично бива кад нови принцип не покаже резултате који су се очекивали. Заборавља се при томе да су ранији принципи, по правилу, у своје време били напуштени због тога што нису задоволзавали, и да, према томе, решење не може бити у враћању на старо, већ у проналажењу нових решења или усавршавању постојећих C ,s ).

Ар

Тихомир BaciLbeeuh

РЕЗЮМЕ Трансформация принципов уголовного процессуального права Автор посвящает свою работу вопросу: оказали ли и в какой степени влияние на основные принципы уголовной процедуры крупные перемены в общественных отношениях, происшедшие за последние десятилетия, и если этому влиянию было места в какой степени и в какой форме они выразились.. Автор полагает, что было бы ошибочно сделать вывод, основанный исключительно на анализе текстов законов, что на основных процессуальных принципах, провозглашенных несколько десятилетий тому назад, не сказались течения современной общественной жизни. Процессуальные принципы подверглись многочисленным, подчас весьма значительным изменениям постепенно, незаметно, в большинстве случаев без какого-либо вмешательства законодателя, косвенным путем. Перемены в отдельных случаях наступали вследствие утери практического значения отдельных принципов. Практическое значение утеряли в первую очередь политические принципы уголовного процесса, которые ныне, если принять во внимание опасность, от которой должны были охранять, почти не существуют и являются скорее символом чем практическим инструментом защиты прав граждан. С другой стороны, все в большей степени возникает потребность в защите граждан от неспособности, незнания, проволочки, плохой органи-

(18) Политнчке промене у земли често повлаче прнвремено или трајно, ставлање ван снаге оних процесних принципа чија je база политична, али су ти разлози ван процеса.