Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

234

АКАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

прилог нашег става чл. I. т. 2. Статута који се односи на режим пловних путева од међународне важности. Y том се, найме, чланку Статута даје дефиниција пловних путева (voies navigables, navigable waterways) па ce, измеЬу осталога, каже да меВу пловне путеве од међународне важности на које се Статут односи спадају и они, међу које несумньиво спадају и ријеке (voies d’eau naturelles, natural waterways), који су таквима, тј. од међународне важности, изричито проглашени једностраним актима држава под чијом сувереношћу ce ти пловни пугеви y цијелости или дијелом налазе( 20 ). Посебно je карактеристичан Додатни протокол Конвенцији о режиму пловних путева. Том je Протоколу сврха да државама укаже на прилику, и да их стимулира, да иду и даље од Статута, те да join више олакшају слободу трговачке пловидбе. И то тиме, што би државе потписнице Протокола дозволиле пловидбу страним бродовима и на оним својим пловним путевима који се не сматрају од мећународног интереса (подвукао В. И.) и то било на свим таквим пловним путевима, било само на природним( 21 ). Из овог се, у наслону на аргумент a maiori ad minus може закључити да je једностраним актом могуће дозволити пловидбу страним заставама на ријеци од међународне важности; јер Додатни протокол сматра не само могућим него и пожељним да се таква пловидба допусти и на пловним путевима који немају међународни значај. Наше настојање доказати да ce ријеци може дати извјесни међународни статус и једностраним актом има у толико смисла, што то у уџбеницима и опћим дјелима није увијек довољно снажно истакнуто. Понекад би ce могао стећи утисак да се меВународни статус ријеке увијек оснива на међународном уговору и да ј едино тако и може да буде. Циљ који имамо пред очима je у томе, да укажемо на извјесне предности једностраних аката пред уговорима. Ови први могу бити бржи и једноставнији пут за остварење што несметаније пловидбе и за уклањање националних бар иј ера него што су то уговори. Што већа слобода транзита и што повољнији режими на пловним путевима циљеви ко ј има je тежила барцелонска конференција 1921. могли би се, вјеројатно, још знатно унаприједити посредством једностраних аката. Jep њихов садржај не

(žo) » In the application of the Statute, the following are declared to be navigable waterways of international concern:

1 2. Waterways, or parts of waterways, whether natural or artificai, experssly declared to be placed under the regime of the General Convention regarding navigable waterways of international concern either in unilateral Acts of the Stares under whose sovereignty or authority these waterways or parts of waterways are situated, or in agneements made with the consent, in particular, of such States .« Or. 2 чл. 1 Статута).

(21) »The States signatories oi the Convention on the Regime of the Navigable Waterways. . . . further concede, on condition of reciprocity, without prejudice to their rights of sovereignty, and in time of peace, (a) on all navigable waterways, (b) on all naturally navigable waterways, wich are placed under their sovereignty or authority, and which are placed under their sovereignty or authority, and which, not being considered as of international concern, are accessible to ordinary commercial navigation to and from the sea, and also in all the ports situated on these waterways, perfect equality of treatment for the flags of any State signatory of this Protocol as regards the transport of imports and exports without transhipment.