Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
977
ПРИКАЗИ
1. Да je правно регулисање издавања дозволе за грађење, првобитно контролисало солидност, сигурност и хигијенске услове нових конструкција. МеБутим, Данае се при издавању дозволе за грађење посвећује пажња, не само рационалном коришћењу землишта већ ce првенствено имају у виду естетске, урбанистичке, економске и друштвене норме. Систем изда* вања дозвола за граВење прожет je у ствари новим духом јер ce полази од концепције да je свака нова конструкција само елеменат једне целине која обухвата регулисање ширег уреБења землишта и то не само оцењујући потребе садашњости већ сагледавајући будућност онолико колико je то могуће. Стога се истине да се сада у неким државама у одреВеним министарствима оснивају посебна оделења или се оснивају посебна мини* старства која имају задатак да се баве проблемима човекове средине и да,, поред осталог, издају дозволе за грађење. 2. Проф. Стасен као друга заклучак истине да je за добро правно регулисање поступка при издавању дозвола за грађење неопходно одговарајуће планирање рационалног коришВења землишта и „проспективног” уреВивања землишта односно имајући у виду будуђност. Посебноистине на план не сме бити крут већ мора имати извесну гипкост која би дозволила овлашћеном органу да измени план, с тим да те не буде арби* трерно решавање управе. До ових измена могло би доћи само под одреВеним условима. Проф. Стасен дале истине да je за успешно планирање неопходно високо квалификовани кадар који би могао да припрема план и планира. 3. Y поступку издавања дозволе за граВење води се контрола не само о техници грађења (солидност, сигурност, хигијенски услови) већ и о коришћењу земљишта у склону читаве средине. Проф. Стасен истине да се у неким државама издају две дозволе од који je једна техничка дозвола, док друге неке државе имају само једну дозволу за грађење која обухвата све односно врши целокупну контролу у вези са издавањем дозволе. Проф. Стасен указује да све вшпе нестаје систем по коме се при издавању дозволе за грађење цене само технички услови. Оцена техничких услова даје се у виду претходне стручне оцене о подобности за граВење, али проф. Стасен закључује да je за такав систем потребно: а) да постоје доволно прецизна општа правила која регулишу облает граВевинарства и урбанизма; б) да постоје стручњаци који могу одговорно дата своје струнно мишлење и в) да управа може обезбедити потребну контролу како за време граВења тако и да ли je извођење радова извршено саобразно претходном струнном мишлењу. 4. Проф. Стасен у закључку истине да нису сви граВани свесни о потреби правног регулисагьа у граВевинарству и урбанизму, с обзиром да још увек има, и код појединаца и код локалних органа, извесних отпора и неразумевања, јер има доста оних који сматрају да приватна својина даје носиоцу тог права овлашћење да слободно располаже својом имовином. По себи се разуме да овај екстремни индивидуализам није толико проблем у социјалистичким земљама. Проф. Стасен се залаже да je потребно да и на овом плану управа чини још већи напор, како би, и поред досадаипьих успеха на овом полу, путем конференција, штампе, радија и телевизије, што више информисала јавност о потреби урбанистичког уређења землишта и граБења под одреВеним условима. 5. Проф. Стасен на крају примећује да je правно регулисање издавања дозвола за граВење у непрестаном развоју и да се у многим државама очекују измене у току наредних година. Истине да je облает граВевинарства сложена и да вала разликовати сложену конструкцију од конструкције стандардизованог типа и једноставних конструкција, те да стога није увек потребна истоветна документација ко ja je за одреВеие градње некад сувишна. Проф. Стасен подвлачи да су многи национални реферати истакли да je поступай при издавању дозвола за грађење сувише спор и да режим контроле и санкција место није ефикасан. Некад су контролни органи и сувише попустливи према прекршиоцима норми у граВевинарству, било што службена лица која врше контролу нису доволно квали-