Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

федералних јединица, спадахи послоен које држава у вези са употребом нуклеарне енергије треба да обавља. Таква и сличне околности намећу потребу да се уставом нзврши разграничена функција у датим новонасталим односима. Развој друштва, исто тако, често доводи и до потребе прерасподељивања постојећих функција које су по уставу већ обављали или федерација, или федералне јединиде. Овакве прерасподеле карактеришу све федеративно уреВене државе, неке магье, неке више; у некима су оне пнтензивније и чешће, а у некима релативно спорије и мање карактеристичне. Исто тако, треба имати у виду да овакве промене устави неких федеративних држава брже и чвршће фиксирају, док се у другим државама оне неретко остварују доста дуго у пракси мимо, поред, па чак некада и насупрот постојећем федералном уставу. Прерасподеле функција у нашој федерацији биле су честе и интензивые. Оне су биле праћене и формалним изменама устава и увек су значиле јачање положаја федерал них ј единица. 4. Следећа чињеница коју треба запазити када je реч о уставној подели, функција измеВу федерације и федералних јединица, и која истовремено представља значајан проблем код доношена сваког федералног устава, односи се на немогућност прецизног утврВивања и обухватања уставним текстом свих функција које се у федерацнји морају обављати, па према томе и њихове одговарајуће расподеле. Наиме, односи у сваком друштву су тако комплексни и разноврсни да би њихово потпуно укалупљивање у уставне норме било немогуће чак и онда када би то уставотворац највише желео. Отуда су у приступу овом проблему могућа два основна става уставотворца код формулисања уставних решена. Наиме, он се може определит било за што детаљније утврВивање и набрајање функција путем дугачких спискова, који и поред свих напора и настојања ипак не могу никада до краја обухватити све друштвене односе, било пак употребити широке и еластичне формуле, уз глобално назначење које основне области ће поједине од ове две врсте политичко-територијалних јединица обављати. Y овој другој ситуацији тумачење устава представља једини пут за утврВивагье конкретније расподеле функција, а то неминовно доводи до одговарајуће несигурности у положају федералыих ј единица и до могућих злоупотреба. Исто тако, услед тога што се развитком друштва стално јављају нове функције ко je уставотворац не може предвидети приликом доношења устава, листа функција које ce v федерацији деле, никада не може бити прецизно утврВена и затворена. Наведене чшьенице представљају основни разлог због кога се устави федерација определују за једно средство помоћу кога се овај проблем на известан начшг решава, и које се назива претпоставка надлежности. Устави, найме, поред тога што одређују функције које ђе обављати федерацией, односно федералне јединице, обављање свих других функција које нису изричито набројане унапред, препушТају било једној, било другој категорији политичко-територијалних јединица.

139

УСТАВНОПРАВНИ ПРОБА. РАСПОДЕЛЕ ФУНКЦ. ИЗМЕБУ ФЕДЕРАЦШЕ И ФЕД. ЈЕД.