Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
о издржавању, већ само механизам њиховог достављања, То, уосталом, констатује и чл. 1. у коме се каже да je „Циљ ове конвендије да олакша остваривање издржаваььа...” и да „Правка средства предвиђена овом конвенцијом допуњују али не замењују сва друга нравна средства која постоје према домаћем или меВународном праву.” Другим речима, и даље осхају услови за признање и извршење стране судске одлуке у свакој од земаља потписница и процедура предвиђена извршним поступком те земље. а) Y смислу чана 20. Уводног закона за ЗПП, предлог за извршегье одлуке страног суда може, путем меЬународне правке помоћи, поред тражиоца извршења поднети и суд који je донео одлуку на основу које се извршење тражи у извршном поступку. Полазећи од тога да на основу редипродитета тако треба да поступају и страни судови, предлоге за извршегье одлуке о издржавагьу подносе наши судови, посредством меВународне правые помоћи, ради извршегьа у иностранству. Треба признати да један број земаља ( 10 ) прихвата такве предлоге и уколико нема недостатака, о којима je било раније речи, прихвата их и спроводи извршење. Друге земље, меВу којима се налазе и оне са којима су закључени двострани уговори о признању алиментационих захтева одбија такве предлоге. Свака од ових земаља примењује одредбе свог извршног поступка, а одредбе меБународних уговора само олакшавају услове за извршегье али не утичу на поступай те због тога овакви се предлози домаћег суда одбијају у оним земљама где je за подношење захтева једино овлашћен тражилац извршегьа ( 11 )б) Покретање извршног поступка у иностранству захтева прецизно познавагье гъегових одредаба. На пример у Уговору, измеВу Југославије и Аусхрије о узајамном признагьу и извршењу одлука о издржавагьу (иг. 11) предвиВено je да се извршегье спроводи према праву државе у којој се извршегье тражи. Према параграфу 54. Аустријског извршног поступка (Exekuzionsordnung) захтев за одобрење извршегьа треба да салржи не само тачно означавшие странака и разлог зашто извршегье треба одобрит него и опредељивање за начин извршегьа који ће се корисхити. Ако се тражи извршегье путем пленидбе примагьа дужника ■— извршеника, онда je нужно означавагье трећег дужника извршеника и захтев за обуставу примагьа првог дужника. Исто тако, потребно je да се у предлогу за извршегье прецнзира начин исплате повериоцу. Y оваквгш случајевима предлагач извршегьа позива се на формулар у извршном поступку са ознаком: „E-Форм Нр 277” и тражи спровоћење извршења по том формулару. ц) Покретагье и вођење извршног поступка у шюстранству везано je за плаћање судских трошкова, за које тужилац, пре што je
(ю) Такав je случај са социјалистичким земљама Неточно Европе са којима су закључени двострани уговори о правној помоћи који садрже одредбе о признаку и нзвршсљу судских одлука; Преглед и ближе податкс о овим уговорима в. Међународна правиа помоћ, 1967, изд. Савремена администрация (rp\Tia аутора: Протић П., Борђевпћ А., Вража,шћ М., Тодоровић С.) и Приручпнк за пргшену међуиародног приватног права, 1974, изд. Службени лист, у ред. Пак. М. (и) Тако je па пример, према пзвршно.м поступку Републике Аустрије, према пракси V Републичком секретарпјату за правосуђе и општу управу Србије.
396
АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА