Arhiv UNS — Crkveni listovi

се са друге стране из његових одјека античне поезије испољава јака начитаност класичне литературе што се даје појмити кад се зна да се васпитао под непосредним надзором очевим, човека egregie litteris cruditus. Тако на пр. Кад говори о дванаЈесторици апостола, наводи да се бр. 12 састоји из 3 помножено са 4, од којих оно 3 означава број лица Св. Тројице, а 4 означава 4 стране света. Три хиљаде нових Хришћана, који пређоше у Хришћанство услед дирљивег Петровог говора на дан Силаска св. Духа на апостоле, доводи се опет у везу са бројем божанствених лица, јер већ постсји број 3, а хиљада значи савршенство res perfecta (de actibus apostolorum 207—210.) Исцељени четрдесетогодишљи хроми слика је израиљског народа, који води порекло од Јакова, што се са Богом борио и повредио ребро, Овим ce рефлектује на „храмање“ израиљаца у пустињи међу Богом и идолима. Говорећи о вазнесењу С аситељевом на небо са горе светлости и мира (De actap. I 28—29), каже,да се Господу прохтело баш оданде узнети, одакле људи добијају маслиново уље (јелеј) који се заблистао на њиховом челу у облику крста (signata fronte), када је помазанима именом Христовим спољашње помазање очистило унутрашње (cum desuper unctos abluit inferius. Christi de nomine chrisma (De act. Ap. i 31 32). Овим ce указује на древно миросање маслинови уљем_, које је у првобитној цркви практиковано одмах пссле“ крштења, као што се и сада ова света тај на са крштењем у вези обавља. На више места кроз овај спев избија жеља песникова прослављати угоднике божје и истицати светиње хришћанске. Тако на пр. аналишући беседу Петрову на празник Духова без нарочитог повода у неколика стиха по три пут помиње Богомајку (De act. Ар. I 165) а то значи, дајејош у оно доба према ГБој било развијено особито поштовање. Прелазимо јендој врсти лирске поезије, која поред тога што је задахнута хришћанским духом и садржи поједине одломке из хришћанске историје, одликује се и нарочитим особинама литерарне форме, а тако и

11

ДУХОВНА СТРАЖА

Бр, 1