Arhiv UNS — Crkveni listovi

Рођење Христово почетак наше ере

БОЖИЋ НАЈВЕЋИ ПОРОДИЧНИ ПРАЗНИК

Нулта година наше цивилизације је она када је, према хришћанској вери, рођен Исус Христос, по коме је названа највећа од трију универзалних религија, пророчких или тзв. религија оплакивања. Та година је највећи међаш у историји људског рода, јер од ње почиње оно што ће, рушећи робовласничко друштво и смењујући постепено паганске, многобожачке религије, на духовну сцену човечанства извести монотеизам (уведен претходно већ у јудизму, а једно 'кратко време, под фараоном Ехнатоном, чак и у старом Египту), Због изузетног значаја те дивилизадијске прекретниде, годином Христовог рођења обележава се почетак наше, нове ере (та временска одреднида замењује се често Христовим именом, па се, уместо, на пример, „пре наше ере", за неко старо раздобље каже „пре Христа"). Праотац Јевреја Аврам (јеврејски Абрахам, како му име употребљавдју католици, а исламски Ибрахим у ствари, исти човек,. јер је хришћанство никло на темељу јудизма, а ислам из хришћанства, од којег је нешто више од 600 година млађи), стоји на почетку родослова који, преко најистакнутијег јудејског цара Давида, води до Исуса Христа. То рођење, иначе, обрађено је у јеванђељима, нарочито у Јеванђељу по Матеју.

Безгрешно зачеће Ако прескочимо 52 колена Аврамових потомака, долазимо до Јосифа, мужа Марије, Исусове мајке. Матеја (1—18) прича како је Марија била испрошена за Јосифа (из других извора сазнајемо да је тај побожни Јеврејин био дрводеља) који је, пре него што су се састали, нашао да је она трудна (користимо Вуков превод Новог завета и његов језик). Он је намислио да је трајно отпусти, али му се у сну јави Анђео Господњи, говорећи: „Јосифе, сине Давидов! Не бој се узети Марије жене своје, јер оно што се у њој заметнуло од Духа је светога". Анђео је рекао Јосифу да сину који роди Марија надене име Исус, јер ће „избавити свој народ од гријеха њиховијех" (значење имена је спаситељ или избавитељ). Смерни Јосиф се повиновао гласу неба и тако је Исус рођен. Марија је родила Исуса у јудејском

ЖЕНСКИДАН Четврти дан Божића, 10. јануар (28. децембар), у југозападнич крајевима се назива женским даном. Пошто је јела и пића у свакој кући од Божића преостало, жене се узајамно посећују, госте, размењују новости, поготову ако немају мале деце или кћери стасалих за удају: „Њима је ови дан слободно од зрака до мрака по њиховој вољи ходати по пријатељским кућама и веселити се".

Многи религиозни обичаји, па и Божић, настали су из народних традиција предхришћанског времена, а цркве су их, више $2 или мање, прихватале, обликујући, прожимајући иЈр тумачећи их библијским тГ веровањем. Божић се слави не само као данрађања Богочовека, већ и као општи празник радости, љубавии помирења, па су за време ова три дана објављивана и примирја у многим ратовима широм света. Данас, у толико разбијеним породицама, три света дана уједно су прилика да се окупе сви чланови породице

БИБЛИЈСКО ПРИКАЗИВАЊЕ: новорођени Исус у јаслама

ВЕРА

14

ВЕРА