Beogradske opštinske novine
Страна6
Општинске Новине
пред умели да је смисле и организују по извесиом идеалу. Тамо се, дакле, узима целокупна иаука у службу да би се моралној савести човековој дао иравац смишљен и учвршћен. Тамо се, једном речју, ради »а организацији моралне савести. Увидело се да није довољно званично учење у школи, :по к^оме ! је морална савест „онај унутрашњи глас који нам заповеда да учинимо добро и избегавамо зло." Овој класичној поставци. т)зрди 1се, оекудевају позитивни подаци, зато се, кроз оргааизацију моралне свести, тежи к извесном степену сталне чврстине у моралНом критеријуму, организоеаном, стављеном на иаучно-позитивну основицу. 'Питање је: како комуналиа политика има да обухвати у свој обилан строграм и ову дужност душе — брижника? Данашње друштво представља једаи одређен израз 'историјског развитка обичаја и нарави. Тежња да се он преломи у корену и накалеми образац ио жељи неког разочараног моралисге, био би Сизифов посао Напротив, целокупно старање у оеом правцу би се овело иа изналажење једног начина- за образрвање једног система практичних идеја т. ј. интелектуалних начела која би служила као покретна снага и средство координације људских мисли. Бескрајно разиолика људска природа делује, прво, гао својој аутоматској активности, затим по своме свесном сазнању и иајзад, под аугестијом споља. Похватати те префињене конце кретања, значи извести синтезу моралне свести, о чему се пише по великим делима ипаихолога у уметничким и књижевним моиографијама. Некима би изгледала несхватљива ова вова област рада за једну општину, област најзначајнија по моме скромном мишљењу. Не треба нас мешати са Занадом у о®ом стогледу: тамо се, као што је маглашено, врши организација овога посла на основици која одговара далеком историјском развитку. Живље иашега народа стоји под другим утицајима, а ако би смо се устезали да његово ста-
ње духа назовемо беспућем, дали би смо му назив који није далек од тога. У вези с држанмом политиком општег побољшања моралног стања у-с-вима правцима, једна оиштина у томе може да предњачи. Верока настава код нас не носи пуну ефикасност за свој благотворли утицај, узимајући у обзир опште нагле измене наеике духа ,и праксе ју данашње време. У тежњи да и>споље св<оје колективистичке нагоне, људи се удружују у заједнице у мојима их опаја заједница интереса. ЗапаженЈО је, на пр., да у таквим случајевима идеја о заједници класних интереса сачињава једну организациону основицу моралнога живота. Познато је, тако исто, да тамо, где иема оваквих и сличних елемената заједнице, који би подстрекавали моралну органиЈацију и пружили личности дисциллину духа и рада, добре нарави се одржавају неко време силом инерције да би се убрзо, под недовољним притиском друштвеиог ауторитета раснрштале до немоћи. Општин-ска Управа под својим очима има целокупно кретање живдта у једном граду. Она- има могућности да осети најбрже резултате свога рада пошто јој поступак омогућава (негаосредније општење са свима оним силама које оиредељују један или други правац акције. Лрви зачетак, у смислу предњег излагања, био би у стварању рациоиалнога рада који мора да се уздигне на висину највећег култа у данашњем друштву. Рад је нормалиа активност, прави извор радости здравих бића. Нерад води дегенерацији инстиката и дубоком поремећају. Кроз своју организацију, усавршену до иуног степена, општина ће да врши утицај на душевни живот својих грађааа до зачетка једне обнове без које ћемо тешко остварити ма какве облике. «апретка. Кроз свога функционера стручно оспособљеног, свесног (рекао би: иаучно овесног) свију моралних замаха у овојој акцији, доћи до нове ере у вођењу општинских послова и опште обнове нације.