Bilten Bitefa

O "SPASENIMA" EDWARDA BONDA

. Da li је bilo ko. Iskvaren ili povredjen komadom "Spaseni"? Da II je odveo u sadisHčke orgije? Da li izazvao nemire u Celsiju? A gde su onda argumenH u prilog cenzure? "Ako odobrimo takve stvari, deco, ko zna šta če se dogoditi?" Znamo odgovor. NISTA se neče dogoditi,osim što če gledaoci izači Iz pozorišta sa dubljim saosečanjem za patnje svojib bližnjih. Kako je briljantna drama "Spaseni", kako je dobro izdržala ispit vremena. Bond је uspeo da Izrazi neizrecivo, nesposobnost njegovih 1 ičnosti da se izraze. Njihova muca Ijivost postiže svoju komunikativnost, a mi gledamo pravo u taj uski, ograničeni i patetični emotibnl svet To je poslednji korak i krajnja konzekvenca lingvističke revolucije na britanskoj sceni: koliko smo odmakli od previše eksplicitnih klišea tu= pih i učtivih šala,dehumanizovcnih glasova gornje klase iz epohe koja nam se da= nas čini sasvim preddiluvijalnom = mada njeni avetinjski ostaci lutaju još danas g!e= dalištima Seftsberi avenije, "Spaseni" je duboko moralan komad: scena kamenovanja bebe, koja je i izazvala poviku protiv komada, je jedan od ključnih momenata njegove moralne strukture. Pam je začela dete neodgovorno, bez Ijubavi; zato što ga nije želela, ona se ne brine za bebu; zato što se ne brine za nju, beba neprestano piače i ide јој na živce, zato što јој ide stalno na živce, ona je kljuka aspirinima, brinuči se više za čoveka za kojim je luda, nego za dete, ona ga ostavlja u koiicima, beba ne odgovara na slučajnu i u prvom trenutku dobronamernu pažnju bande, pošto ne od= govara, oni pokušavaju da izazovu njenu pažnju i postepeno se predaju sve večoj surovosti da bi dete misteriozno bez reakcije nateraii da pokaže znakove života. Nema jednostavnijc ilustracije kako nedostatak odgovornosti i razumevanja, nedotatak intelektualne i moralne inteligencije leži u samom korenu зи= rovosti našeg doba. Esesovcu koji übija Jevrejina nedostaye mašte da predstavi osečanja njegove žrtve, pilot koji baca bombe na civile ne v i d I svoje žrtve I zato se ne muči mislima o njima. Bebc u kolicima je odbačena jer ga majka ne sheiata kao Ijudsko biče kao što sebe doživljava, dečaci koji ga übijaju, pošto su ga pretvorili u predmet bez svesti, tretiraju ga kao običon predmet. U svojoj belešci o komadu, Eond naziva svoj komad optimističkirn, zbog Lenove vernostl devojci koja ga odbacuje. To je istina: Len je dirljiva ličnost u svojoj tvrdoglavoj odanosti devojci. A opet nisam uopšte übedjen da-je ovo glavna poruka komcda Spaseni" Zašto se komad uopšte zove "Spaseni"? K o liltasrja.vidim jedina neposredna veza deteta sa naslovom nalazi se u sceni kada Pam po.kušava da osvoji übicu - a možda i njegovog übicu, kada se vrača iz zatvora. Len, koji pretpcstavlja da če ona biti došao je sa njom u kafanu gde su zakazali sastanak. Kad jo Fred oaoacuje sa prezrenjem, Pam je spremna da veruje da je to zbog Lonovcg prisustva. Ona viče: Neko mora da me spase od njega". Ironija naslova prema tome izg!eda da (eži u činjenici da je Pam na kraju izgubila Freda I nastavlja da živi u istoj kaači sa Lenom i da pored toga što je izmedju njih prestao svaki razgovor ona neizbežno nastavlja da živi sa njim u svakom smislu te reči. Tako da ona najzad ipak n i j e spasena. Plays and Players,april 1969