Bilten Bitefa

Politika 5.1X.73 1

Uoči sedmog BiTP-a U ZNAKU POZORIoTA U POZORIŠTU

Ma 11 pozorišnih i nepozorišnih scena u Beograau predstaviće se 15 trupa iz zemalja Svrope, Amerike i Afrike

Za dva dana, u petak, 7. septembra, počinee sedmi Beogradski internacionalni teatarski festival (BITEF), šegsnaestodnevni pozorišni događjaj koji je, iz godine u gođinu, u ovim da nima, u centru pažnje naše kulturnb javnosti, i o kojem se, od podataka, može odmah navesti: okupiće 15 teatarpskih trupa

iz 15 zemalja ( po dve iz istočne Lvrope, Afrike, severne Amerike), seđam iz zapadne Trope, dednu iz Skandinavije i Jjeđnu našu - zagrebačku Kazališnu radionicu “Končar”, sa "Golgotom od Miroslava Krleže: njihove predstave biče prikazane na 1l scena, pozorišnih kao i sasvim nesvakiđašnjih kad je o pozorištu reč (napuštena crkva na Bajlonovoj pijaci, hala fabri'ke "Ivo Lola Bibar" u Železniku, aslikarnica Narodnog; pozorišta itba.). Time, prema rečima direktora ovog festivala, Mive Trailović, Bitef, poođavno već, pokazuje da nije "umetničko vlasništvo” samo Ateljea 212.

Iz gođine u godinu BITsP se najavljuje kao živa slika kretanja novih tenđencija u svetu današnjeg pozorišta. Koje sušbinske promene u tim kretanjima ovaj BITRE može da predstavi? U odnosu, recimo, na prošlogođišnji festival,

~ U pozorišnoj umetnosti - kaža Mira Trailović ~ jedna godina·je isuviše kratak period da bi se uočile noekse bitnc pro menc,. Ipak bih izdvojila ovo godine rađikalizaciju fizičkog pokreta, kao i noku vrstu njogov2 smrti, To ne znači đa fizičko pozorištc nije ostavilo traga, Veaćanje reči, makar i Šškrto, kao u predstavi "Scosko dvorište" od Kreca, korišćenje raznih medija, popularistički karakter prodstava ("Prakas"), xoprakđalje ka istraživanju koje je počso Grotovski ("Dom moga oca"),.. i eto nekih novina koje će se moči zapaziti na sedmom BITBI=u, ·

– U kojoj mori čČo se ovogodišnji BITEF, dakle, obeležiti pozorišni troenuztak u kojom Šivi današnji mođeran teatar?

_ BITEP kao i ranijih gođina pokušava đa uoči suštinu alttuelnog pozo?bpišnog trenutka, Tako, OVG godinz afirmišce oma pozorišta koja se vračaju ~ pozorištu kao iZzVOTU inspiracije, bilo ozbiljno traetirajući to vraćanje, bilo da se poigmravaju pozorištom kao fomaom, Nije slučajno da čitav niz prođstava označava ( malo voć zaborzviljeno i pozorište u pozorištu... Takodje smo nastojali đa registrujcmo razvoj afričkog DpOZOrišta tokom posločnjih gođina i uticaj Bvropc na ndioma,

~ Poznato je ko i s čimo dolazi. Ko će, međjubim, po vaŠem mišljenju izostati, a za čim bi trebalo zažaliti?

– Ba žaljenjom se mora prjimctiti da Če neđostajati nokoliko pozorišnih dogadjaja koje smo mogli imati, ali za kojo u ovogodišnjem budžetu nije bilo' Govol;jjno sredstava, To su, pro svega, "Kralj Dip", Djordja Btroelora, iz Pikolo teatra, TLbalija, pa "21i dusi" Andžeja Vajde iz Poljsko, i izuzotna prod atava "Hamlota" Pozorišta na Taganki iz Moskvc, Postojc SVO mogućnosti da sc ovo prodstavo prikažu na iđučem BIT:5P-=u, Kao što bi mogla, ako oplovi Balkansko poluostrvo i potlopi colokupni joeđnogođičnji budđžot BITB-a, da BO podno kalomogđanski zidina pojavi i Kolumbova “Santa Marija", koja je ovih dann plovila po Dubrovačkim Igrama,