Bilten Bitefa

e•saeĐena.eGA............................................................

MASLOV

"Kas preko Bodenskog jesneva” u svom sadpžaju nosi besbroj poruka

i saključaha, medjusobno ipak nedovoljno povesanih, koje se povrbemeno Javljaju 1 nestaju, Što je uslovijeho tokom vadnje„čija se apoljna atrukturalna povesanost temelji na jednoj bescoiljnoj konvepsaoiji, ha hjehoj wiwutrašnjoj strukturalnoj poveaanosti, na he prekidnom ugrožavanju te khonve»saocije vasnim besmialicama, varanjem čula i vasigranom maštom. Kas preho Bodenskog jesera - ovaj masiv aludiya na ataru hemačku balađu o Jahaču koji,heavestan toga,galopira preko saledjenog jeseva i, kada atiže do obale,vidi kako se Iza njega lomi tanka ledena hora, a tek sasnahje o doživljenoj opaanosti dovodi ga u stanje samptnog straha — pod tim Jahanjem podrazumeva se„u stvai, fuhhoionisanje našeg govornog i čulnog PasumQ» gramatika i hkoopdinaeija sistema peznoepacije i snačehja, to je samo privpnememo { prolasho pravilo,koje se poništava kada se dodje

do aamznanja, kao u Bandkeovom komadu, O eshisofreniji,ludilu i somač mblizmu:"O vodi + ludžiu, o brođovima luđaka na valžkim nekama...!" mašta sa osmehom Jedna dama. Ovaj oaitat je očigledno preuzet 18 slikovitog ođlomka u knjizi Mioehela Pouoeaulta "Ludilo 1ı društvo”,

M kome se do tančina opisuje prelas izmedju mašte i stvarnosti, na koga se nadovezuje meobična hipohondrija i čČulnost komađa: "Plovidbc mopem prepušta ljude đuđima sudbine. Ma vodi svako aavisi od avoje ličme sudbine,„ a avaka vožnja može da bude poslednja. Ludak ma bvodu ludaka putuje u drugi svet, a ia tog se sveta vrađa kada pohovo stupi na obalu. Ovo putovanje ludaka je istov»emeno i konačno vastajanhje ti prelaženje u deugt avet. U isvesnhom smislu, OhO pPpikazuđde u nekoj polustvarmmoj 1 poluismišljenoj geografiji početno atanje ludaka na horisontu byiga sređnjovekovnog čoveka,simbolički prikazano i vealisovano us pomoć njemu dođeljene privilegije, da bude stvomnem pred gradskom khapijom, u tom prelasnom atanhju sadžažaju ga tajno, pošto sa njega me postoji druga tammica. On je satvonen u unutrašnjosti spoljnog sveta, i obrnuto. Ovakvo atanje ima veliku simboličku snagu» koja mu je avakako svojetvena 1I danas, ako smo spremni da prihvatimo poetavku da ono, što je nekada nhesumnjibo bilo uporište beda, tohom vremena je u našem sasnanju postalo tamMia. Hanđkeov.: komad, upravo onaj sa isorpnim obrazlošaenjima, pod nasivon "Unutmnašnjost spoljnog sveta”, predstavlja jedan poetshki israz,Jjedan mepoaredan proizvod iznudjenih okolnosti, a samim tim isključuje moguđnost vrađanja ha auetaljemi ponedah i MBO.

(Botho Strauss) |

•e•e/.••eo.Q(.oeS:............eev. e. e... ............ee....................... n... ... . '*

UKALUPLJENO PONAŠANJE

Pozorište Petezpa Handkea khonhvetizuje u sebi haluoeinantho. Tamo gde he postoji ništa uobičajeno, pa samim tim hi konvenaotonalno, vfađa strah. Kao M snu, uzbudjehje i jesa su glavni fakto»i na posommio. | U "Kasw ppbeko Bodenhahog jJenseva" Peter Handke zadine u nesigurnu Pal težu ismedju "snačajnih" i "besnačajnih" pokhveta i asmahkova. Dvosmislemost društvenog alatema komunicirahja ("Ostbvo u nemuštom mou”, je očigledna: način {i usor ponašanja padaju u oči.Kao pod uticajem eha prekida se nit koja spaja ličhost sa ulogom. Ukalupljeno pona·šenmje,koje uz pomođ simbolike mehja oblik,postaje prihvatljivo,oblie + način glume pojedinaea,pprelaseđi s jedne ličnosti na drugu, veoma su podvučeni, .a mit svakidašnjice potisnut. (R.H.Meys)

e••ewće e. 0200. Ooo eo O NW O e GO 0 č 6 e o e A e A A_e &-.Q P * e #_G_&-& 2 s 0 .2-e •+9SaezZz ego o e e e A O: tb tn Pt.