Bitef

»istraživanja«

Kratak sadržaj

beleške o piscu abbasu naalbandianu

Roden je u Teheranu 1947. godine. Doskora je bio prodavac novina. Sada je Sekretär Kargahe Namayeche (u prevodu Pozorišni atelje). Pored drama piše pripovetke. Njegova drama »Istraživanja fosila 25, geološke ere« dobila je nagradu na konkursu Festivala Širas-Persepolls 1 prvî put prikazana na istom festivalu 5. septembre 1968. godine.

beleške o rediteiju

Arby Ovanesslan roden je u Ispahanu 1942. godine. Režirao je drame i filmove u Iranu i Velikoj Britanlji. Njegov ertani film »Parvana« bio je predstavnik Velike Britanije na festivalu u Oberhauzenu 1966. godine. Sada snima dugometražni igrani film »Izvor«.

Režirao je u pozorištu na persijskom Strindbergovu »Gospođicu Juliju« i »Istraživanja ~na jermenskom »Prosjaci dostojni postovanja« od Baronijana i »Polazak« od Leona Chanta, ana engleskom Ibsenovu »Hedu Gabler«.

U ovom komadu imena svih libnosti su anagram rebl akhchig što na staropersijskom znabi element ili suprotnost. Na početku komada reditelj odlazi sa scene sa rečima: »Neka se smiluje Bog Kaaba, jer ja sam pijani nevernik.« Dvanaest pomoônih reditelja ulaze na scenu objavljujući naslov komada i objašnjavaju radnju i situaclju; usred predstave »magla se diže sa scene«, a kasnije »magla ispuni scenu«.

Sve libnosti, ulazeci na scenu, zovu Zamenhofa. Prvi se zove Chigakh, coveka koga je prevarila Ijubavnlca i koji je opsednut torn mišlju.

Za njim dolazi Khachagi. On je politibar, koga je übio nekî mladlb. On traži mladiéa da bi saznao razloge tog bina. Nešto kasnije ulazi Akhchig. To je vojnik koji ratuje iako mu jasno da je to nekoristan rat. Možda će mu »šef orkestra«, kolovođa tog rata, objasniti rat i razloge zašto se vodii. Ali »šefa« zanima samo plan koji mora da izvrši i uopšte se brine o ptici kojoj eksplozije ne dozvoljavaju da se odmori ni za jedan jedimi tren.

četvrta ličnost je Yakhchag. Ono što orra trazi izgleda besmisleno svima drugima. To je lopov, koji joj je ukrao celokupnu imovinu koju je ona skupljala, sa toliko truda, tokom celog svog života punog bede i žrtvovainja. Da hi izbegao svađu, Shigakh rogonja predlaže da rukovodi zasedanjem. Yegochkha, u stvari bludnica, ulazi pokrivena crn-im velom, znak vrline ä stida, nešto doonije se skida veo. Ona luta pešice. Njen muž sa smežuranim rukama i crnim korbacem jnapustio je zbog drugs žene. All zašto zbog stare i ružne.

Sasvlm iscrpeni dugim lutanjima i bezizlaznim raspravama pred nova besmislena lutanja, padaju na zemlju. Ali lutanja se nastavljaju bez kraja i konca. Ulaskom Gichakha i Yachakhaga završava se prvi sin.

Drug! bin

Drugi čln počinje ulaskom reditelja predstave. On je ljut. Smatra da se glumcl ne trude dovoljno. Da lose igraju. Guili.ano Gemma zalagao se mnogo vise kada je Igrao Duce Tsaria. Prvi ein je bio veoma loš. U najmanju ruku valja imisiiiti na one koji su plat'd! ulaznice, a osim toga glumcima je sve obećano: kuća, nameštaj, automobil î novae.

On je istovremeno zaboravio da se u sali te veberi nalazi veiiki kriitičar Oriana Falaoi. Dovoijno je da ona napiše lošu kriitiku i da predstava propadne. Gishakh lintevenise: »Ali, vaša visoti, ni je to ništa ... Da hlsmo ih kaznili nareduje da se donese »Centralno grejanje«. Glumci, uplaseni, obebavaju da be se popraviti u drugom bimu.

Žena Yachakhog izgubiJa je svoje pseto. Ono je bllo bolesno i gledalo je svojiim »velikim žutlm očlma«. Veterinär nlje mogao nlšta da pomogne. Ona je potražlla »žig od uglja» u kuhlnji i ddletela sa lekarom put oblaka i zvezda, dospevšl sve do polusvetog meseca... Lekar jo daje lek i ona se wa6a sama... all nallazl samo na nekolfko kapi krvi.

55