Bitef

hladnoća i prigušena svetlost lampi na Starom trgu predstavljali su okvir ovog događaja. Pozorište koje se odluči da izađe na ulicu mora računati na mnoge zahteve. Svojom radnjom mora da zainteresuje, skrene pažnju, privuče pogled i zaustavi užurbane prolaznike, zaokupljene svojim posłom. Zato se ne mogu potcenjivati sredstva koją bi se u tradicionalnom pozorištu mogia smatrati preteranim. Dakle, ono upotrebljava štule, kola, vatru i vodu, jer mora da stvori spektakl. Drugi zahtev je dostupnost. Néma govora o elitizmu, о ograničavanju broją gledalaca. Oni koje alkohol podstiče na komentare, iii drugi kojima je stadion mesto za susrete, smesta će iskoristiti svaku nejasnoću. Zaista je teško, ispunjavajući ove zahteve, napraviti stvar koją nije banalna. Stalni posetioci Festivala uličnog pozorišta u Jelenj oj Guri vise su naviknuti na klovnijade i parade nego na idejno završene celine, koje su ovde, u Poznanju, uspele. Koristeći se jednostavnim sredstvima, predstavljeni spektakl (u režiji Pavel Szkotak) pokazuje ličnost Đordana Bruna kao čoveka koji je, zbog svoje beskompromisnosti u traženju istine, najpre proglašen za jeretika, a potom mučen i spaljen na lomači. U scenama punim okrutnosti, pojačane oštrom hladnoćom, lepa pozorišna metafora se

mešala sa stvarnošću. Bordano - Andrżei Rezpecki »u vatri« tortura morao je da skače preko užeta koję gori. Lirska scena raja, kojom se završava predstava, u kojoj lica u belom prosipaju paperje u publici, donela je svima pravo olakšanje. Na taj nácin privučena je i zadržana pažnja publike i, istovremeno, sugerisana važna misao: onima, koji nas caste istinom, mi cesto uzvraćamo bičem, vatrom i vodom - uništenjem. Sa zadovoljstvom treba istaći da Poznanj postaje grad u komé se sve češće prikazuju predstave koje funkcionišu drugačije nego državne scene, ali uvek na veoma visokom nivou. Sasvim je jasno daje Poznanj ne samo grad sajmova i biznisa već i pozorista. □ Grzegorz Ziółkowski Putnička agencija pośle putovanja Poznanjsko pozorište Putnička agencija donelo je sa Pozorišnih susreta u Lodu (14-16. novembra) prvu nagradu i 10 miliona złota za ulični spektakl »Bordano«. Ravnopravnu I nagradu žiri [Lech Sliwonik, Elżbieta Morawiec, Janusz Majcherek, Krzysztof Sielicki] dodelio je Teatru snova iz Gdanjska. Podeljene su i nagrade