Bitef

Сiulli, Pina Bausch, Kresnik i Strehler na Bitefu

Ove godine predstave velikih rediteljskih imena publika Bitefa videće reprodukovane na bimu sa video-trake. Kada je Bitef 1967. g. osnovan, video-tehnika nije ni postojala ili je bila u eksperimentalnoj lazi. »Encyclopaedia Britannica« [Macropaedija, torn 180] beleži da se video-tehnika pojavila tek krajem 60-tih i početkom 70-tih godina, i to za neposrednu reprodukciju [»instant replay«] sportskih događaja. Roberto Ciulli, Pina Bausch i Johann Kresnik stari su gosti Bitefa, ovenčani nagradama Bitefa, Giorgio Strehler je »veliki odsutnik« Bitefa, praktično zapravo jedino veliko ime svetskog pozorišta koje nikada nije predstavljeno na Bitefu. Beograd je jedino video prvu varijantu Strehlerove režije Goldonijevog »Sluge dvaju gospodara« sa nenadmašnim Marcellom Morettijem u naslovnoj ulozi, kojom je ostvaren Piccolo teatra 1955. godine, pored predstave »Na dnu« Maksima Gorkog. Predstava je još iste godine u septembru prikazana na sceni Jugoslovenskog dramskog pozorišta. Najnoviju režiju »Slugu dvaju gospodara«, koju Bitef prikazuje na videu, Strehler je napravio sa miadim glumcima Piccolo teatra i potpuno se razlikuje od njegove rane vízije Goldonijevog remek-dela. Ovim Bitef obeležava 200 godina od Goldonijeve smrti. Inače u istoriji srpskog pozorišta Goldoni je prvi strani dramski pisac čije je deio stampano na našem jeziku. Bio je to prevod Goldonijeve komedije »Tergovci (Mercatanti)« iz pera studenta medicine Emanuela Jankovića, koji je о svom trošku štampao svoj prevod u Lajpcigu godine 1787. crkvenoslovenskim slogom, ali na narodnom jeziku. Roberto Ciulli je prvi put bio na Bitefu 1979. godine sa predstavom koju je napravio u Diseldorfu pre svoje milhajmske faze. Bio je to Euripidov »Kiklop« za koji je dobio Veliku nagradu 13. Bitefa, a naredne godine takođe predstava diseldorfskog Schauspielhausa, takode po Euripidu (zajedno sa Helmutom Schäferom). Ciullijevu Milhajmsku fazu beogradska publika Bitefa veoma dobro poznaje: »San letnje noči« i »Veliko i maio« Botha Straussa. Izvan Bitefa Beograd je video njegovu režiju »Hrvatskog Fausta« (Šnajder), »Elektru« (Sofokle) i »Kazimira i Karolinę« (Horvath). U poslednje dve predstave igrała je Gordana Kosanović (1953-1986), kao i u »Snu letnje noci«. Godine 1989. Roberto Ciulli na 23. Bitefu učestvuje sa predstavama »Kaspar« (Handke, Velika nagrada 23. Bitefa i nagrada »Politike« za režiju) i »Bahantkinje« (po Euripidu). Ove godine 27. Bitef na video-programu predstavlja najnovije Ciullijeve režije - »Na dnu« Gorkog sa Brechtovim »Izuzetkom i pravilom«, kao i Sofoklovog »Cara Edipa« sa Fritzom Schedivyem u naslovnoj ulozi. Pina Bausch je prvi put bila 1977. godine na 11. Bitefu sa predstavom »Plavobradi« kada je dobiła Veliku nagradu Bitefa i postala prvi dobitnik tada novoustanovljene nagrade za režiju lista »Politika«. Godine 1979. na 13.