Bitef

Predavanje - Workshop

Robert Wilson Njuiork Sjeoinjene Američke Držove PRED AVAN JE - WORKSHOP Video-projekcija Hamlefa, predstave Roberta Wilsona, reditelja i interpretarora. ■

Učešće Roberta Wilsona na 29. Bitefu 95. omogudo je Soros fond Jugoslavija. ■

DELO ROBERTA WILSONA Juna 1 971 godine, posle pariskog debija Pogleda gluvog čoveka (Deafman Glance) Roberta Wilsona, Louis Aragon je u »Les Lettres Françaises« objavio posmrtno pismo Andre Bretonu i u njemu izjavio da »Nikad ništa lepše na svetu nisam video«. Pogled gluvog čoveka, dočekan je kao »revolucija u plastičnoj umetnosti koju jedno pokolenje doživi sdmo jedanput do dvaput u životu«, proizišla je iz višegodišnjeg pozorišnog istraživanja u Njujorku, u vreme kad je Wilson vodio mnoge radionice I improvizovane predstave sa Byrd Hoffman School of Byrds. Za njom je usledilo vise uticajnih predstava, uključujući sedmodnevni komád KA MOUNTain and CUARDenia Terrace u Sirazu u Iranu 1 982. godine, Zivot i doba Josifa Staljina (The Life and Times of Joseph Stalin), dvanaestosatnu nemu operu izvedenu 1973. godine u Njujorku, a zatim širom Evrope i Južne Amerike; Pismo za kraljicu Vlktoriju (A Letter for

Queen Victoria) u Evropi i na Brodveju 1 974-1 975. godine, kao i nezaboravnu operu sa kompozitorom Philipom Glassom Ajnštajn na plaži (Einstein on the Beach) 1 976. godine. Posle Ajnšfajna na plaži Wilson sve vise radi u evropskim pozorištima sa državnim dotacijama. Sa stalnom trupom Schaubuhne pozorišta u Berlinu ostvario je dve uzorne predstave: Death Destruction & Detroit (1979) i Death Destruction & Detroit II (1 987). Početkom osamdesetih radio je na onome što i dalje predstavlja njegov dosada najambiciozniji poauhvat: multinacioni ep Građanski ratovi: drvo se najbolje meri kad padne (the CIVIL warS: a tree is best measured when it is down). Opera je rađena sa međunarodnom grupom umetnika i trebalo je da bude prikazana tokom Olimpijskog umetničkog festivala u Los Anđeiesu 1984. godine. Premda ovaj ep nikad nije viđen u celini, pojedini delovi opere prikazani su u Sjedinjenim Američkim Državama, Evropi i Japanu. Od 1 985. godine Wisonova pozorišna vizija obuhvata opere i adaptacije delà drugih dramskih pisaca. U njegovoj režiji i scenografiji prikazane su mnoge klasične opere u pozorištima, (cao što su La Scala u Milanu, Opera Bastille u Parizu, Ciriška opera, Hamburška opera, Lirska opera u Cikagu i Hjustonska Grand Opera. Tokom poslednje dve godine režirao je i radio scenogratiju za Parsifal a (Hamburška opera, 1991), Čarobnu frulu (Opera Bastille, 1991) i Loengrin (Ciriška opera, 1991). Prošle godine režirao je Dantonovu smrt Georg Buchnera, Doktor Faust pali svetla (Doctor Faustus Lights the Lights) Gertrude Stein, a premijerno je pikazana opereta Wilsona i Toma Waitsa Alisa (Alice). Wilsonove predstojece predstave obuhvataju Alisu u krevetu (Alice in Bed) Susan Sontag, za berlinsku Schaubühne i filmsku adapta ci ju Heiner Mullerove Molijerove smrti (Death or Moliere). Wilson je dva puta dobio Rockfellerovu i dva puta