Bitef

Litvanija, Vilna Oskaras Koršunovas Teatar Vilijem Šekspir

Romeo i Julija

Reditelj: Oskaras Koršunovas

Photo: J. Ć.

REDUEU 0 PREDSTAVI Šekspirovog Romea iJuliju najčešće tumače kao siavljenje romantične ljubavi. A reč je, u stvari o primeru socijalne drame. U dramatičnim okolnostima obična ljubav stiče tragičnu snagu najvišeg reda. Ono što je meni najzanimljivije u toj tragediji jeste kako Ijubav može da nastupi i cveta u atmosferi mrznje ili rata kao u Veroni. Ljubav se rađa iz mižnje kao način da se mržnja prevaziđe. Sa svoje strane, mržnja je posledica zla Ničega. Montegi i Kapuleti su rečit primer jer niko ne zna zbog čega su neprijatelji. Razlog je odavno zaboravljen. Mladi Tibald prihvata mržnju i brani je kao tradiciju. Često negujemo tradicije koje iz navodnih razlika stvaraju sukob i tako održavaju mržnju u životu. To je, avaj, načelo koje se sve češće primenjuje - zajednica se jača traženjem spoljnih neprijatelja. U ovoj predstavi hteo sam da analiziram način na koji mržnja oblikuje razlike i postaje zajednički teren. Osećam da je mržnja temelj na kojem se grade razlike između Montegija i Kapuleta. To je nesigurno i sve ih više vuče na razne strane. Cini se da su sva društva podeljena na taj način. Ljubav poriče razliku. Samo ijubav može pokazati da u suštini ne postoji sukob između dva kiana. Ljubav stvara slobodu, a u slobodi nema suprotstavljanja. Nažalost, Romeo i Julija svoju slobodu nalaze §amo u smrti. Oboje su bili jedinci. Kad oni umru, njihove porodice umiru sa njima. Zrtvovanje slobode uništava ne samo modernost koju su ta deca stvorila već i tradiciju koju njihovi roditelji žele da zaštite. Oskaras Koršunovas SEKSUALNI ZANOS Reklo bi se da je u litvanskom pozorištu mesto nespornog genija zauvek rezervisano za Eimuntasa Nekrošiusa. Mesto mladog genija pripada Koršunovasu. Kod nas je on nešto manje poznat od svog starijeg kolege, ali predstavnici prestižnih pozorišnih foruma grabe njegove predstave kao vruće piroške. A on tako i živi - u stalnom pokretu, s koferom u ruci, od festivals do festivals, od jedne zemlje do druge. Na premijeru Romea iJulije takođe su se kao grabljivice sjatili producenti sa svih strana Evrope. Čovek može da razume producente. Maštoviti i visokotehnologizovani Koršunovas je u početku karijere režirao predstave koje su se prosto nudile da ih zovu na festivale. Bile su efektivne i prenosne. Mogle su se gledati bez prevoda.