Bitef

BALET ZA ŽIVOT | BALLLET FOR LIFE

BALET ZA ZIVOT Pre nešto vise od trideset godina, dok su Jorge Donn i Hitomi Asakawi plesali uz zadivljujuću Berliozovu muziku ISPRESECANU bukom bombi i puškomitraijeza, neki prilično nekonvencionalni kaluđer u publicije uzviknuo:„Vodite ljubav, a ne rat!" Danas, Gil Roman koji se rodio otrpilike u isto vreme kad su prvi put izvedeni moj Romeo i JuHJa, odgovara kao jedan od mnogih plesača koji taj balet nikada nisu videli: „Rekli ste nam da vodimo ijubav, ane rat.To smo i uradili. Aii zašto sada ljubav ratuje protiv nas?" To je vapaj mlade generacije koja je pod pretnjom smrti zbog ljubavi i užasnih sukoba što se nižu jedan za drugim bez predaha, još od onog pokolja za koji se mislilo da je „rat da bi se dokrajdli ratovi". Moji baleti su, pre svega, susreti: sastanci muzike i života, smrti i ljubavi; bića čiji se životi i delà u meni ponovo rađaju, baš kao što igrač - što sam nekad bio - živi ponovo, aii bliži savršenstvu, i to svaki put kad se moji baleti ponavljaju. Ovaj balet takođe otkriva nešto od onoga što meni znaci muzika Queena. U njoj ima domišljatosti, nasilja, humora, ljubavi i još mnogo čega. Queen je moja inspiracija, moj vodič i u toj ničijoj zemlji u kojoj ćemo sesvi opet sresti, Freddy Mercury- u to sam siguran - povremeno peva uz pratnju koju svira Mozart iično. Mladost i nada su tema mog baleta. A, kao neizledvi optimista, verujem, uz Queen, da, ma šta da se desi,„The Show Must Go On ". Maurice Bejart Jun-Jul 1996. „Bilo je to baš uod ill neposredno posle smrti Jorgea Donna. On i Freddy Mercury bili su istih godina kad su urnrli. Mada kao ličnosti veoma razlidti, obojica su posedovali isti nezajažljiv nagon da život žive u svoj njegovoj punoći i da svoju strast iskazuju na pozornici. Prema mom mišljenju, svaki je posedovao nešto od onog drugog. Bio sam se vratio u svoj letnjikovac iznad Montrea, s pogiedom na pianine i udaljeno jezero, koji me tako opčinjava. Nekoliko dana kasnije izašao je posiednji album Queena, onaj urađen posle njegove smrti. Na koricama CD-а Made in Heaven nalazi se slika. Ree je ofotografiji upravo onakvog pejzaža kakav se vidi iz moje kuće.Ta vrsta koincidencija me snažno pogada. Onda sam pročitao sve što sam mogao da nađem o Freddyu Mercuryu i njegovom životu. Saznao sam da je roden u Zanzibaru i da je živeo u Indiji, da je poreklom bio Iranac a da mu je porodica ispovedala parsi veru. Parsi, što je prvobitno znaälo„persijski" jeste naziv za sledbenike proroka Zoroastra, koje su Muslimani u osmom veku proterali iz njihove zemije u zapadnu Indiju. Pravo ime Freddya Mercurya bilo je Faruk Bulsara. Proätao sam da je sahranjen u Londonu posle privatne službe, u skladu sa zoroastrijskom liturgijom. Ovaj balet, vezan za moja najdublja osećanja, vidim kao dobronamerno delo, nikako zlokobno, nikako defetističko i mislim da, kad ne bih naveo da se bavi smreu, gledaoci možda ne bi shvatili taj aspekt. Mada je nadahnut Freddyem Mercuryem i Jorgeom Donnom, on nije prosto о SIDI, negó vise o umiranju u mladim godinama.Takode ne kažem da ih je smrt prerano odnela jer nisam siguran da li uopšte postoji neko prerano ill neko prekasno - stvari se dešavaju kad moraju da se dese i to je sve što možemo da kažemo. Medu pesme Queena übaciću nekoliko Mozartovih klavirskih Hi instrumentalnih komada, ali bez pevanja jer su sve tačke Queena vokalne. Mozart je takođe bio neko ko je umro miad; njegova smrt u trideset petoj godini dala mu je deset godina života manje nego Freddyu i Jorgeu koji su urnrli u četrdeset petoj, Eto, tu sam. Prebiram sve ovo po glavi.Tražim, otkrivam, giedam video snimke Queena, slušam sve njihove ploče, upoređujem razne zapise istih komada i nalazim da mi se snimei uživo dopadaju vise od studijskih snimaka. Na pozornici, u sjedinjenju sa publikom, uvek ima vise energije i vise strasti nego u studiju. Maurice Béjart Izvod iz La vie de qui?, izdanje Flammarion, 1996.