Bitef

MAURICE BÉJART Maurice Béjart, sin filozofa Gastona Gaston Bergera, roden je 1. januara 1927. godine u Marseju. Debitovao je, najpre kao igrac a zatim kao koreograf, u Parizu. Svoju trupu Ballet du XXe siècle, osnovao je 1960, u Briselu, a četvrt veka kasnije trupa se preselila u Lozanu i bila preimenovana u Béjart Ballet Lausanne. Kud god da ga posao odvede, Maurice Béjart tamo pusti korene, Temelje baletske obuke Mauricea Béjarta postavili su madam Jegorova, madam Rousanne i Léo Staats. Ta klasična formacija bila je njegovo uporište tokom rane karijere u Višiju (1946), a docnije je radio sa Janine Charrat, Rolandom Petitom i - što je veoma važno - sa London International Ballet. U vreme gostovanja u švedskom Cullberg baletu (1949) otkriojeda ima dara za koreografski ekspresionizam. Übrzo posle toga, dok je radio na jednom švedskom filmu, prvi put se sreo sa Igorom Stravinskim. Po povratku u Pariz, Maurice Béjart je nastavio kao igrač i koreograf, stvarajući déla na muziku Chopina pod pokroviteljstvom kritičara Jeana Laurenta. U Ballets de l'Etoile 1955, probio je led sa svojom

Photo / Foto; F. Paolini

Symphonie pour un Homme Seul (muzika P. Henry i P. Schaefer) i otada, koristeći koreografski jezik koji je sam izmislio, postajao je sve bolji sa Haut Voltage, Promethée, Sonate à Trois (prema delu Iza zatvorenih vrata J. P. Sartrea). Prvi veliki uspeh došao je 1959, kada je za Mauricea Hulsmana, novog direktora Théâtre Royal de la Monnaie, Béjart stvorio svoje monumentalno Posvećenje proieća (The Rite of Spring). To ga je podstaklo da 1960, godine osnuje Balet 20-tog veka (Ballet du XXe siècle), koji je trijumfovao na mnogobrojnim gostovanjima širom sveta. Posle Posvećenja proleća usledili su Bolero (1961 ), Messe pour le Temps Présent (1967) i Žar-ptica ( Firebird) (1970). Béjart dalje razvija svoj izraziti smisao za kulturnu raznolikost pa stvara delà koja izražavaju narodnu kulturu raznih dvilizacija u obliku plesa ( Bhakti , Golestan, Kabuki, Dibouk, Pyramide) i Nustruju bogat muzléki repertoar od Wagnera do Bouleza. Kao rođeni udtelj, Béjart je 1970, u Briselu osnovao školu Mudra, a sedam godina kasnÿe i školu u Dakaru. U Lozani su 1992. nastale škola i radionica Rudra. Preobražaj Baleta 20-og veka u Béjart Ballet Lausanne (1987) dogodio se bez ikakvog prekida. Da bi se„ponovo otkhla suština interpretadje" 1992. Béjartova trupa je smanjena na približno trideset plesača, Posle tog poteza usledili su mnogobrojni baleti stvoreni za novu trupu: Ring um den Ring, Čudesni mandarin (Le Mandarin merveilleux), Kralj Lir - Prospero, A Propos de