Bitef

TROGLASNEINVENCUE BITEF POLIFONIJE Bitef Polifonija je svoj naziv naslediia od jednog projekta koji je bio usmeren na multikulturalnost (Polifonija, Centar za novo pozorište i igru CENPl). Zadržavši ovaj naziv, Bitef Polifonija se tematski širi i svojim imenom se simbolički povezuje sa ovom izuzetno kompleksnom muzičkom formom koja je póstala i ostala njen koncepcijski znak te se i njen program, kao jedna velika kompleksna kompozicijska igra, uvek sastavlja po tom principu: kroz snagu i potencijale koje pruža višeglasje, mnogozvučnost i kontrapunkt. Tako su otkrivene ¡„troglasne invencije" koje su postale neka vrsta programskih metáfora Bitef Polifonije i koje na posebno izazovan i podsticajan način prezentuju strukture i procese tri razlidte oblasti - drame, obrazovanja i društvenog angažmana - na uvek iznova zadivljujud i originaian nadn. Svi koncepti se, naime, istražuju kroz sve tri oblasti i prezentuju u tri nivoa: kroz susrete i radionice razmene između mladih, kroz edukaciju i razmenu iskustva nastavnika i umetnika, i kroz otvorene predstave, prezentacije i razmenu doživljaja s gledaocima. S druge strane, Bitef Polifonija je póstala jedno od tri prostora delovanja u regionu, jedna od snaga koja se kao jedan deo neke nove„trodelne invencije" polako gradila i razvijala kroz „neke nove harmonije" u proteklih petnaest godina kriza, konflikata i tranzicije. Naime, tri organizadje, Centar za dramski odgoj BiH, Hrvatski centar za dramski odgoj HCDO i Centar za dramu u edukadji i umetnosti Cedeum, svaka za sebe, istrajno i kontinuirano, u svojim sredinama promovisale su dramu/pozorište u obrazovanju. Stvarao se jedan poseban vid istovremenog, iako razdvojenog delovanja u oblasti drame/pozorišta i obrazovanja. Bez obzira na nepovoljne političke i društvene okolnosti, sve tri organizacije su pokretale razlidte Projekte u okviru kojih su pronalazile nadna da se njihova saradnja, veze i razmena ne prekida i da se polako otvaraju novi prostori delovanja i podrške. I šta je počelo tu da se dešava? lako u razlidtim prostorima na realnom planu, stvoren je jedan novi zajednički svet na planu drame, a međusobni odnosi sve vise liče na odnos saučesnika koji svesni poruka koje šalju i promena koje unose, otkrivaju nove dimenzije i uslove za vredna umetnička i životna iskustava, kao i kreiranje novih simbola koji vode ka novom saznanju i uvidu u sebe, druge i svet u kome treba zajedno i u miru da živimo. Taj novi zajednicki svet podstiče da se uspostavljaju nove situacije i novi odnosi... a jezikom i snagom umetnosti, dni ih vidlljivijim, prepoznatljivijim... Nezbog večnosti koju prikazuje većzbog goruće sadašnjosti, zbog skrivene pozadine i iivog otkrivanja uzroka i posledica kojetakvi odnosi puni napetosti stvaraju i dañas.

ISTORIJAT-ŠEST GODINA BITEF POLIFONIJE Bitef Polifonija je prvi put održana u vreme 34. Bitef Festivala 2000. godine. Tema Festivala bila je „pozorište i zlo", a Bitef Polifonija se bavila temom nasilja kroz prezentaciju i evaluaciju projekta "Umetnost za društvene promene - Igrom protiv nasilja" Evropske fondadje za kulturu iz Amsterdama i mreže Fondacija za otvoreno društvo u sedam zemalja Jugoistočne Evrope kroz dvadeset i sedam pilot-projekata koje su vodili pozorišni umetnici s mladima. Svi projekti bili su namenjeni umetnidma i njihovoj ulozi u radu s mladima u uslovima krize, rata, konflikata... Fokus je bio na osnaživanju kroz pozorište. Cilj je bio ponovno uspostavljanje vrednosti i značaja saradnje i razmene u regiji, a posebno u odnosu na prostor koji u ovom trenutku nosi naziv - Zapadni Balkan. Svojim pilotprojektima, izmedu ostalih, prezentovali su se CENPI Centar za novo pozorište i igru, ANET Asocijacija nezavisnih teatara i CEDEUM Centar za dramu u edukadji i umetnosti krozzajednički projekat pod nazivom„lgra za život". Od 2001. godine Bitef Polifoniju organizuju Bitef Festival i CEDEUM Centar za dramu u edukadji i umetnosti (Nadonalni centar IDEA Međunarodne organizadje za dramu/pozorište i obrazovanje). Festival se bavio temom „Eros&Etos" a 2. Bitef Polifonija je ponudila „Nove harmonije" kroz projekat trening - radionica koje su se bazirale na autorskim pristupima, metodama rada i procesima evaluacije pod nazivom stvaram@dakle. postojim. Tema 36. Bitefa -„Novi (svetski) pozorišni poredak" - bila je podsticaj da se i 3. Bitef Polifonija pod nazivom „Udni da se tvoj glas čuje - Ka novoj drami i pozorištu u obrazovanju" pozabavi „globalnim pitanjima" inovativne prakse teatarskih stvaralaca u razlidtim oblastima umetničkog, obrazovnog i društvenog rada. Bitef Polifonija je prezentovala različite metode i strategije obuke kroz proces-dramu i interaktivni teatar. Bitef 2003. je obeležio 37. godinu postojanja temom „Budućnost pozorišta je u filozofiji" (Bertolt Brecht), a 4. Bitef Polifonija je u okviru ove teme ¡mala podtemu„Ovo je stvaran svet - zašto pozorište". Fokus je bio na pitanjima koja počinju da se otvaraju i koja traže odgovore kada se govori o interdisciplinarnosti i multikulturalnosti u radu s mladima u drami i pozorištu, ali i na pitanjima koja se otvaraju uvođenjem „drame i pokreta" u zvaničan obrazovni sistem/kurikulum i novim tendencija u svetu i kod nas, u oblasti poznatoj pod nazivom „drama/teatar u obrazovanju" (Drama/Theatre in Education). Bitef Polifonija 2004. uklapajud se u temu 38. Bitef Festivala „Nove tendencije.J druge strasti", ¡mala je naslov „Novi ugođaji.J druge strasti" i bavila se reformskim promenama i razvojnim projektima u okviru kojih rad s mladima kroz pozorište nalazi sve vise svoje mesto kako u formalnom i neformalnim oblastima obrazovanja tako i socijalne, zdravstvene zaštite i slično, posebno kada su u pitanju osetljive teme. Tema 39. Bitef Festivala 2005. nosila je višeslojan i prilično mnogoznačan naslov„Na tragu bajke i antibajke", a 6. Bitef Polifonija se svojom programskom postavkom takođe nasla„Na tragu bajke... ali ...tragom pozorista za velike i male lične price". Bitef Polifonija je 2005. godine bila posvećena velikom stvaraocu i umetniku bajke Flansu Kristijanu Andersenu. Nazivi programskih blokova nosili su naslove njegovih knjiga i bili su tematski podsticaji za istraživanje univerzainih i uvek aktuelnih pitanja o kojima covekoduvekima potrebu da priča iza kojima jos uvek traga podjednako tražeći odgovore u stvarnosti i realnom svetu koji ga okružuje ili u mašti i fantastičnim svetovima izmišljenih bića i pojava.