Bitef

UMETNIČKE MANIFESTA CIJE-BITEF 1968-1 973 .../ in the time of invisibility

UMETNIČKE MANIFESTACIJE - Bitef 1968-1973 dokumenti istorijskog i oktuelnog Ovogodišnji program na Bitefu 2006, posvećujem sa velikom zahvainošću Miri Trailović i sa dubokim prijateljstvom Jovanu Ćirilovu. Na samom početku bavljenja umetnošću, nisam ni slutila, koliko je sansa koju su mi daN opredelila moj rad i stavove: živeti vreme promena, „uvek za ono što se tek rada i što otkriva nove puteve". (M.T). Jovan Ćirilov, katalog galerije 212, 1968/69. „Bitef je posvećen novim pozorišnim tendendjama. Festival nema gotovu formulu novih pozorišnih tendecija pod koju želi da podvede sve učesnike festivala. na početku svake sezone u Beogradu treba da se okupe pozorišta koja tragaju za novim formama i sadržajima. Jednom ta traganja mogu da izgledaju ekstremna, a drugi put bice potrebno tananije oko da otkrije novo u prividno kiasičnoj formi neke predstave koja na tihi nadn pripada umetnosti buducnosti. Bitef ima otvorena vrata za pozorišta svih zemalja. Učešće na Bitefu, medutim, nije reprezentativno. Svaka trupa predstavlja pre svega sebe i svoje shvatanje umetnosti". Jovan Ćirilov, katalog Bitef 5,1971. „5. Bitef posvećen je slobodnim formama 71.... ito se manifestuje kao: - razbijanjeformi scenskog prostora. Veliki broj predstava prikazuje se izvan scene, 'a l'italienne: na ulici, u garaži, napuštenoj crkvi, starom skloništu, kancelariji socijalističkog saveza, sportskoj dvorani, filmskom studiju.

- razbijanjeformi literarnog pozorišta. Za razliku od 4. Bitefa kada je vecina predstava imala kao osnovu klasične tekstove dramske literature, za ovogodišnji izbor karakterističan je veliki broj predstava u kojima je tekst od drugorazrednog značaja i koji je napisala grupa autora ili anonimni pisd. - razbijanje formi glumačkog izraza. Svojstven je neuobičajni odnos prema dramskom liku i klasicnom metodu građenja dramskog karaktera, bilo da lik nema svoju konzistenciju ili da glumactokom predstave igra niz razlidtih uioga ili se čak uopšte ne bavi problemom dramskog lika. Mira Trailović, katalog Bitef 5,1971. „Uverena sam da Peti Bitef neće lidti na prethodne, jer je smisao ovog međunarodnog susreta u Beogradu da prati razvoj savremene pozorišne misli - koja se neprestano menja - kao i vreme о коте svedoči". Mira Trailović, katalog Bitef 6,1972. „Jeretnične predstave prošlih Bitefa dañas su već klasika. dobro bi bilo da najznačajnije predstave šestog Bitefa dožive istu sudbinu. Na taj nadn Bitef menja pozorišna shvatanja naše sredine, kao što se Bitef menja pod njenim uticajem, uvek opredeljen, uvekza ono što se tek rada i što otkriva nove puteve. najvažnije je da Bitef i u budućnosti sačuva to osećanje za novo i neobično u pozorišnom životu sveta". Biljana Tomić, katalog Bitef 3,1969. Koje nam tendencije pruža savremena umetnost - iii je već i pitanje oveštala parola! A, da li smo zaista za umetnost! Neočekivano