Bitef

ivka. Arlequin poli par l'amour (1723) i Le Jeu de l'amour et du hasard (1730) sadrže tipične karakteristike njegovih ijubavnih komedija; romantičan ambijent, snažan osećaj za nijanse i finije prelive osećanja i veste i duhovite igre reci.Ta verbalna dragocenost i dañas je poznata kao marivaudage i odražava osećajnost i prefi-njenost toga doba. Marivaux je takođe ostvario značajan napredak u realizmu: njegove sluge gaje prava osećanja, a drustveni milje se opisuje tačno. Tridesetak njegovih komada obuhvata satire L'lsle des esclaves (1725) i L'lsle de la raison (1727) u kojima se evropsko društvo izvrgava podsmehu na način Guliverovih putovanja. La Colombe (1792) se bavi jednakošću medu polovima, a L'Ecole des mères (1724) proučava odnos između majki i kćeri. Marivauxova ljudska psihologija najbolje se vidi u njegova dva nedovršena Ijubavna romana. La Vie de Marianne (1731-41) koji je prethodio romanu Pamela Samuela Richardsona (1740) najavljuje roman osecajnosti svojom glorifikacijom ženskih osećanja i intuicije, a Le Paysan parvenu (1734-35) je priča о zgodnom mladom oportunističkom seljaku koji svoju privlačnost za starije žene koristi za uspon u svetu. Oba delà govore o borbi da se dospe u visoko društvo i odražavaju piščevo odbacivanje autoriteta i religiozne

pravovernosti u korist jednostavne moralnosti i prirodnosti. Takav stav doñeo mu je srdačno divljenje Jean-Jacques Rousseaua. iako je u Francusku akademiju izabran 1743. i postao njen direkter 1759, Marivaux za života nisu u potpunosti cenili. Poslednjih godina života, kada mu je stvaralački duh presahnuo, od usamljenosti ga je spasavala njegova dugogodišnja prijateljica g-dica de St. Jean. Umro je u bedi ne stekavši nikakvu pravu slavu sve do 19. veka kada je njegovo délo ponovo ocenio kritičar Saint-Beuve. Otada Marivauxa smatraju važnom karikom između Doha razuma i Doba romantizma. "Encyclopaedia Britannica ", "Micropaedia", 1973-74, Vi tom