Bitef

GALEB | THE SEAGULL

Kostja Trepljov, miad buntovni pisac, u prvom činu Čehovljevog Galeba zahteva "nove forme", a u četvrtom zaključuje:"nije važno da II su forme nove ill stare"... Ansambl Krétakora je prelazio otprilike ist! put tokom vise od tri meseca rada na komadu, Za to vreme osećali smo da se sve vise približavamo tajnama tog začuđujuće tajanstvenog komada i da sve vise upijamo njegom sioženi svet i figure. Želeii smo da ga prikažemo kao danasnju priču 0 današnjim ljudima pa smo promenili ili odstraniii elemente koji su ga suviše povezivali sa Čehovijevim dobom. Na kraju smo došli do forme koja je svedena na minimum, ni sa čim osim nekoliko glumaca: ljudi koji žive, vole, igraju uloge, lažu sebe i puštaju da ih drugi lažu, koji teže sreći, Ijubavi, uspehu dok ih ne čeka ništa osim neizbežnog neuspeha. Pre jednog veka Galeb - Čehova i Stanislavskog - počeo je pozorišnu revoludju koja još određuje naš koncept pozorišne glume, Čehovljevo pozorište - u to smo se uverili tokom rada - i dalje je živo i punovažno i isto je tako teško pobuniti se protiv njega kao i stvarno pronaći "nove forme". Galeb je nagrađen kao najbolja predstava na Nadonalnom pozorišnom festivalu (POSZT) 2004, a dobio je i Nagradu publike. Tilo Werner je proglašen za najboljeg epizodnog giumca, Józsefa Gyabronku je Glumački iiri nagradlo kao najboljeg izvođača, a grad Budimpešta Annamáriu Láng za najperspektivniju mladu glumicu i najbolju glumicu sezone. GALEB POZORIŠTA KRÉTAKOR Kad smo počeli da radimo Čehovljev komad Caleb, posle prvih izliva oduševljenja i sreće-svi su već poznavali komad, alije ipak bila avantura iskusiti kolikoje savršen -javila se gomila pitanja 1 sumnji, Analitičke probe trajale su jedan mesec, tokom kojeg smo, u nedostatku prostora, o drami raspravljaii u rediteljevom stanu. Vodili smo ekstremne rasprave o značenju pojedinih rečenica ili prizora; o crtama i namerama likova; o tome šta je Anton Pavlovič mogao imati na umu tu i tamo i kakve nam poruke komad šalje. Bilo je veoma važno otkriti koji to element! komada dañas, sto godina kasnije, imaju za ñas isto značenje kakvo su imali za Čehovijeve savremenike. Predstava je pripremana u tri faze: osnovna odlika rada u Krétakoru, uz desetodnevnu pauzu posle analitiókih proba. Ovog puta smo se povukli u brvnaru u šumi na Hargitskim planinama u Transiivaniji, Živeli smo zajedno, intenzivno radili i improvizacijama pokušavali da shvatimo suštinu prizora i likova. Kolektivno uranjanje u komad nedvosmisleno nam je oznadlo pravac. Vremenom su formalna rešenja postajala sve jasnija, sveli smo sredstva i počeli da se oslanjamo iskljudvo na Čehovljevtekst. A onda smo u zasvođenoj sobi kluba Feček- izbor scene je delom bio posledica ograničenja za koje se na kraju ispostavilo da donosi plodove - počeli pozorišne probe već zasnovane na konačnoj varijanti teksta i rediteljske zamisli. Cilj nam je bio da Galeb prikažemo kao savremenu priču savremenih ljudi. To znad da smo pokusali da odaberemo i zamenimo elemente koji su, s jedne strane, bili previše povezani sa Čehovljevim vremenom ili koji su, s druge strane, protivurecili situacijama i licima u našoj predstavi. Činilo nam se da se postepeno približavamo srži komada u svakoj fazi, Našli smo odgovore na mnoga pitanja, ali su drugi problem! ostali nerešeni kako bi se gledaoci primorali na razmišljanje. Teško je sažeti sadržinu rasprava koje smo vodili tokom proba. Pomenula bih, ipak, neka pitanja о kojima smo najviše raspravljaii u pripremi predstave u nadi da će ih i gledaoci uzeti u obzir. Jedna od sredisnjih tema Galeba je problem prisustva ili odsustva talenta i umetnički uspeh ili neuspeh. Svi analitičari Čehova tumačeTrepljovljev talenat na svoj način; uvek je stvar u tome kako će se prići talentu Trepljova i Nine - možda bi on postao veliki pisac da je preživeo. Njegova pobuna protiv umetničkih klišea i kolotečina nesumnjivo je opravdana, aliña čemu se ta galama temelji? Je li on zaista bio neostvareni umetnčki novator ili je njegova pobuna potekla