Bitef

GLAVNI PROGRAM

64

Znaci, nema potrebe za glumom. Usvajanjem plesackog pristupa telu, prvenstveno smo tragali za fizickom predstavom. Potrebno je da pevaci imaju vise od jednog organa izrazavanja, to jest glasa i mimike lica.Tako sa iica izraz prelazi na citavo telo u pokretu, a lice moze ponovo da postane glava u pokretu. Pokreti i gestovi - kao i unutrasnje kretanje zapoceto u organima i telesnim tecnostima, kao sto salo moze da modulira pokret culnoscu - cine od Dovanija, Ane, Otavija, Cerline, Mazeta, Komandatorea„fizicke likove". Pronadite kako to prestaje, prekida se i ponovo pocinje! Sistem programiranih sumova i neke vrste remecenja sapostavlja se operskoj iluziji. Prekidi i raskidi su kao Dovanijeve ljubavne pobede. Neispunjenje obecanja („ovo je opera") omogucava da se pocne od pocetka, Zaboravnost je osobina svih radnji. Bojana Cvejic PUTOVANJE DON DOVANIJA... Don Zuan (spanski) ili Don Dovani (italijanski) - libertin, ateista, zavodnik, zenskaros, buntovnik, vragolan i davo, cak i übica - doziveo je brojne transformacije na svom dugom putovanju evropskom kulturom. Srecemo ga najpre u srednjovekovnim dramama i pricama, zatim kroz knjizevnost i izvodacke umetnosti humanizma, klasicizma i romantizma, pa kroz modernu i savremenu knjizevnost i filozofiju, sve do masmedijskih reprezentacija u filmu i pop-muzici i upotrebe u svakodnevnom govoru. Broj kulturno-umetnickih artefakata koji ispisuju putovanje Don Zuana iznosi oko 90! Kontroverzan, neuhvatljiv i intrigantan, Don Dovani je na ovom putu menjao klasu, dob i cud, prilagodavajuci se novim drustvenim okolnostima, ali vise od svega menjao je moralnu pouku koju prenosi narodu i gradanima Evrope. Drugi «mitski likovi» poput Fausta, Don Kihota ili Hamleta ostaju pop-simboli istih paradigmi kroz razlicite kontekste. Don Dovani ima drugaciju sudbinu, i upravo ta dinamicna fluidnost postaje jedna od njegovih osnovnih karakteristika. Prva poznata drama u kojoj ga srecemo jeste El burlador de Sevilla y Convldado de pledra (Sevlljski zavodnik I kamen! gosf)Tirsa de Moline, iz 1620-1630. Radnja je smestena u Spaniju i Napulj XIV veka. U ovom kontekstu, Don Zuan je varalica, obmanjivac i zavodnik, cija je svrha zavodenja obescascenje zavedenih zena. On je vise od obicnog prevaranta - davo, demon, Satana, kako ga je sam redov De Molina opisivao. Njegov Don Zuan je aristokrata. Tako, njegovo bahato i brutalno ponasanje - koje protivureci preko ustanovljenih principa pristojnosti i casti - govori о krizi feudalnog drustva izazvanoj degradacijom plemstva kojeje (~u neka ranija, bolja vremena") biio cuvar feudalnog poretka, a gde je zena (supruga I majka) bila stub porodice, pa time i samog drustva. Drugo slavno Don Zuanovo pojavljivanje u evropskoj kulturi jeste Molijerova drama pod naslovom Don Juan ou le Festin de Pierre (Don Zuan 111 kamen! gost ) iz 1665. Prica je smestena na Siciliju, a Don Zuan u njoj jos ima oca, od kojeg se odrodio, a dobija i zenu, Donu Elviru, koja mu ostaje saputnica u mnogim pricama. Molijerov Don Zuan pokazuje moc zavodenja u jeziku/jezikom: bujicom reci.