Bitef

Beogradsko dramsko pozoriste 24.09. 20:00 Trajanje: 1h

Susret sa stvaraocima 24.09. posle predstave

STA SVE MOZE DA BUDE TELO Eto, sada je tekst u brigama. Pripaliti ili samo zariti u mracnoj sobi, prostoru. 11l u zamracenoj sobi prostoru. Ponavljati reci, ponavljati recenice. Pa, ipak, radije u prostoru, vise mu pristaje zamracenje kao takvo nego sobi, njoj vise odgovara privatno gasenje svetiljke. Pa da, sta je zapravo to sto tokom predstave The Hardcore Machine toliko nadire u prijemni prostor, u moj mali privatni svet, Intimnost, sfera licnog ili koiektivni, otvoreni prostor, drustveni problemi, posledice koje se ispostavljaju u zivotu pojedinca? Medusobni uticaji. Medusobni sokovi. Gasi se, jedno po jedno, svako sokirajuce dejstvo predstave koje, ako se posmatra ponaosob, moglo bi se reci ume da skandalizuje gradanstvo. Gde se, medutim, nalazi Pozoriste Andrasa Urbana u odnosu na ovaj dosadni klise? Udaljeno je na svetlosne godine. Stvara takav kontekst i na takav nacin se poigrava sa osecanjima gledaoca da mu osecanja, zbog medusobnog dopunjavanja, daju objasnjenja za neobjasnjivo. A sta su ta osecanja? Ljudsko propadanje, dusa koja se valja u budavom podrumu, blato svakodnevice natopljeno mesavinom sperme i stroke, zamagljene slike, prividi, a kada iznenada upale svetlost nad zgrcenom dusom koja cami u tami (i u ovom slucaju nad konkretnim telom, jer ako svezes dusu, telo se zgrci, i tada ne vidimo telo nego svezanu dusu) i skoro je oslepela, i otezao joj je svaki deo tela u kojem obitava. (...) Sta je u stvari telo kad se bas nista ne dogada, kad nije izlozeno spoljnim uticajima, sokovima i unutrasnjim preobrazajima izazvanim spoljasnjim uticajima koji, posle toga, svi teze ka spoljasnjem prostoru, zelji za oslobadanjem od tela, telo je u ovom slucaju samo povrsina. A sta moze covek da uradi sa tom povrsinom, ako je dusa svezana i samo se grci. Duboko lirski receno- nista, mozda filozofirajuci, resenje ne postoji, ima pozorista i ima prijemcivosti, postoji zaprepascenje, lupanje srca, emotivni sok, ironija itakodaljeitakodalje, a zatim razmisljanje: toga ima i mozda je upravo to resenje. (...) Trebalo bi da smislimo neku sasvim drugaciju vrstu metafore ili alegorije, ili nesto sto nekako zovemo, umesto izraza svezana dusa, nesto poput oslabljenog spustanja kapaka, kad se istovremeno stegne vazduh oko grla i povrsina koze postaje osetljivija, a misao polako pocinje da tece prema neverbalnoj zamisli о svezanoj dusi. Atila Sirbik www.symposion-line.eu, 28. jul 2007, (s madarskog prevela Viktorija Simon-Vuletic) ANDRAS URBAN je roden 1970. u Senti. Kao sedamnaestogodisnjak otvara samostalnu pozorisnu i knjizevnu radionicu, gde je istovremeno autor, reditelj i glumac. Formira cuvenu pozorisnu trupu AIOWA, koja teatartretira kao specificnu, ali ipaksveumetnicku i, ne na poslednjem mestu, ideolosku akciju. Upisuje odsek rezije na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, klasa prof. Vlatka Gilica. Studira filmsku

Kolima dolazim iz Sente и Subotlcu. Vollm mesto odakle odlazim, a isto toko i ono и koje cu i stick Mada su i to samo lazi. Slusam cd Einstiurzende Neubauten: tabula rasa. Odlucujemdacesenasa nova predstava koj'u cemo uskoro Izvesti и Berlinu zvati Brecht the hardcore machine. Najverovatnije ce se tumaclti da je predstava brehtljanska tvrda masina, Hi da jesâm Breht jedna hardcore masina. Dok smo raditi na predstavi, boravilismo vecdvaput tamo, uglavnom upoznajuci Brehtovu ostavstinu, taj ponekad smesni kulttogveoma paradoksalnog coveko. To me ponekad i frustrira, no pozoriste nijepisac, a izvodenja Brehtovih komada и Nemackoj nisu nam senidopata. Andras Urban

Kosztoiänyi Dezsö Szmhäz / Pozoriste"Kosztolanyi Dezsö7 Kosztoiänyi Dezsö Theatre Contact person; Hajna Toth Serbia, 24000 Subotica, Harambasiceva 4 T/P: + 381 24557471 E: info@kosztolanyi.org www.kosztolanyi.org

97

RecfiT- A ßJ) co(ve machine