Bitef

Organizator: Fakultet dramskih umetnosti, Beograd U saradnji sa Beogradskim internacionalnim teatarskim festivalom (Bitef) Organiser: Faculty of Drama Arts, Belgrade In association with Belgrade International Theatre Festival (Bitef)

16. i 17. September 2009, Fakultet dramskih umetnosti, Beograd, Scena"Mata Milosevic" DRAMSKO 1 POSTDRAMSKO POZORIŠTE: DESET GODINA POSLE Prošlo je tačno deset godina od objavljivanja knjige Postdramsko pozorište Hans-Tisa Lemana (Frankfurt na Majni, 1999). U međuvremenu, knjiga je prevedena na mnoge jezike - francuski, poljski, hrvatski, slovenački, slovački, farsi, portugalski, japanski, engleski - i postala je jedna od najvažnijih teorijskih referenci u savremenim studijama izvođenja i teatrologiji, ali i u aktuelnim scenskim praksama. Značaj knjige je neosporno potvrđen i polemićkim komentarima, jer u njima ova sveopšta "paradigma"savremenog pozorišta, sa svojim razvijenim strategijama i odlikama, nije osporena. Ovi komentari pokreću pitanje kako se pozorište, na iskustvu postdramskog, dalje razvija. Suština ovih komentara može da se rezimira pod opštom sintagmom "posle postdramskog pozorišta" ili postpostdramsko pozorište. Zato to može da se shvati i kao glavna tema konferencije"Dramsko i postdramsko pozorište: deset godina posle", koju organizuje Fakultet dramskih umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu, u saradnji sa Bitefom. Glavna svrha ovog naučne konferencije je da se pruže opšte naznake mogudh pravaca daljeg razvoja pozorišta,zasnovanih na ovoj značajnoj studiji kao polaznoj osnovi, Ipak, ovo sigurno ne bilajedina svrha konferencije: pored perspektive budućnosti, konferencija ćetakođe istaći efekte koje ova studija već ima na savremenu pozorišnu praksu i teoriju. Upravo smo taj aktuelni kontekst imali u vidu kad smo, zajedno s profesorom Lemanom, počeli da razmatramo mogućnost organizovanja skupa u Beogradu. Ako se slovenačkom prevodu Postdramskog pozorišta doda dnjenica da je prevod na hrvatski objavljen kao zajednički hrvatsko-srpski izdavački projekt, onda se dobija utisak о snažnom prisustvu ovog značajnog delà u kulturnom prostoru bivše Jugoslavije, Poslednje, ali ne i najmanje važno: takođe je značajno istaći da se konferencija organizuje kao deo Bitefa, koji već pola veka predstavlja i prepoznaje"nove tendencije"u svetskom pozorištu, od kojih se vedna, u poslednjih nekoliko decenija, može smatrati postdramskim. Jedan od rezultata konferencije bio bi da se odgovori na sledeća pitanja: Dali se odnos između pojmova/koncepata/paradigmi dramskog i postdramskog pozorišta promenio od objavljivanja knjige, odnosno, da li su u međuvremenu uticali jedan na drugi; drugim redma, da li je danas moguće sprovesti relevantno istraživanje dramskog pozorišta bez punog uvida u postdramsko? S druge strane, da li možemo da olako pretpostavimo da je dramsko pozorište ostalo isto od Grka do Brehta? Dali je novi razvoj dramskog pozorišta zasnovan na prihvatanju postdramskog iskustva? U tom kontekstu, šta bi znado najnoviji pojam - novodramskol Dali jeza razumevanje postdramskog pozorišta dovoljno da ga suodmo s dramskim, ili treba imati u vidu izvođačke umetnosti u celini? Ili već možemo da pretpostavimo da polje postdramskog podrazumeva overlap izmedu performansa i pozorišta? Poslednje, ali ne i najmanje važno; da li je prihvatljiva primedba da polje postdramskog isključuje bilo kakvu analizu teksta u korist studija izvođenja?

Ivan Medenica

156