Bitef

Canada dobio je 2005. nagradu Samuel de Champlain za doprinos francuskoj kulturi I Nagradu Stanislavski za doprinos međunarodnom pozorištu i distribuciji svojih predstava TheDragon'sTrilogy, The Seven Streams of the River Ota i The Busker's Opera. Festival de l'Union des Théâtres de l'Europe počastvovao ga je 2007. visokocenjenom Prix Europe, koju su pre njega, pored ostalih, dobili Ariane Mnuškin (Ariane Mnouchkine) i Bob Vilson (B. Wilson). Predstava The Far Side of the Moon osvojila je Zlatnu masku u kategoriji "Najbolja strana predstava izvedena u Rusiji 2007" na Festivalu Zlatne maske ruskih izvođačkih umetnosti. LEPAŽ SE ОРЕТ KORISTI NAŠIM ZEBNJAMA The Dragon's Trilogy Roberta Lepaža 1985. godine otvorila je prozore kvebečkog pozorišta i uvela svet u njega. Posle dve decenije drame koja se bavila afirmisanjem postojanja"chez nous" Lepažov višejezični, prekokontinentalni šestočasovni ep bio je ponovni dah svežeg vazduha. Prema rečima Mišela Tramblea (Michel Tremblay), "stanovnici Kvebeka su po prvi put imali pravo da otputuju i pate negde drugde umesto da ostanu nepopravljivi zarobljenici pays (zemlje, fran.) i njenih nevolja". Mada su se Lepažovi globtroterski likovi tada i otada naslađivali melanholijom u inostranstvu, gotovo svi oni se konačno vraćaju kud.Jedini izuzetakje konceptualni umetnik Pjer Lamontanj, koji na kraju The Dragon's Trilogy od\az\ u Kinu, naizgled zauvek. Danas, gotovo 25 godina otkako je stvoren, Pjer se vratio - bar na pozornicu - u Plavom zmaju, samostalnom nastavku Lepaža i Mari Mišo koja je biia i koautor prvobite trilogije. Pjer (Lepaž) prešao je pedesetu I živi u Šangaju gde vodi umetničku galeriju i gde je bacio oko profesionalno i lično - na mladu igračicu-slikarku po imenu Šiao Ling (Tai Vej Fu). Pjer još ne namerava da se vrati u Kvebek koji je, žali se, pun "malih, provincijalnih Ijudi". Ali dok se hvali da je "vrh"u Kini, postepeno shvata da sada, kad je sredovečan, njegovživot u egzilu više liči na vrh kašike nego na vrh noža. Njegov pogled na svet remeti peseta stare prijateljice i ljubavi Kler Fore (Mišo), poslovnežene koja je doputovala da bi usvojila dete, Baš kaošto je Kler predugo čekala da rodi Î davi se u alkoholu da bi zaboraviia svoje muke, tako i Pjer više nije kadar da stvara sopstvenu umetnost i može samo da izlaže rad drugih. Oboje osećaju strahopoštovanje prema plodnosti - umetničkoj i biološkoj - Ling čija karijera tek počinje. Ona nosa okolo telefon-kameru i beleži svoje emocije, škljoca sebe u trenucima uznemirenosti, a zatim to slika iskrivljenim bojama na platnu. Središnja premisa Plavog zmaja tako postaje noćna mora neokonzervativaca: uspon snažne, muževne Kine

54

PL AVI ZMAJ