Bitef

ff Koncept subotičke predstave Žene u Narodnoj skupštinl, kojoj je žiri Stobi festivals dodelio gran pri, vrlo je savremen, veoma snažan i tačno pokazuje sliku zemlje iza gvozdene zavese i pad Berlinskog zida, pri čemu nam cinično i satirično poručuje da menjamo sistem, dok ne postanemo isti kao sistem. Odlična dramaturgija i precizna režija, odlične glumačke kreacije. Krste Džidrov, član žirijia Festivala antičke drame STOBI, Makedonija

ARISTOFAN nije mogao biti nepristrasan jer je savrseno aktuelan. On ne pise istoriju niti komediju karaktera. Pišući tokom rata svoje otadžbine koji je trajao decenijama, bio je bezuslovno angažovan i zainteresovan - ne naučno, već humano - za sudbinu atinske države, atinske demokratije i Atinjana samih. Ponašanje gradana biio je promenjeno na njihovu štetu i na štetu države do te mere da je dovelo u pitanje opstanak kako njih tako i države same. Aristofan uočava uzajamne štetne uticaje Atinjana i kroz medij briljantno inventivnog humora žigoše krivce - odnosno ono što on smatra krivcima; rat, demagogiju, sofistiku i Euripida, književnopsihološki izdanak sofistike. On je svestan da prava demokratija može da napreduje samo u miru. Sofistika i Euripid idejni su podstrekači, teorijska pozadina neposrednih krivaca: demagogije i ratne histerije. Napada demokratiju - ne demokratiju kao princip, već onakvu kakva je postala: demokratiju ambicioznih političara, ratnih spekulanata, demokratiju agresivnu, ogrezlu u nepravdama i svireposti, Njegovi napadi nisu nimalo apstraktni i teorijski. Rečje o invektivama uperenim ka određenim ličnostima, čak imenovanih - direktne uvrede sa scene on upućuje vinovnicima teške situacije u zemlji, raznim političarima i piscima i filozofima, rugajući se pritom i gomili koja naseda njihovim demagoškim smicalicama.

38

A 7 BITEF 13

TEŠKO JE BITI