Bitef
★ Grobnica za Borisa Davidoviča bila je i ostala jedno od najkontroverznijih književnih dela u istoriji Jugoslavije, čije je prvobitno pojavljivanje 1976. godine izazvalo neobična komešanja u kulturnim krugovima. Delo koje su tadašnji novinari nazvali „največom posleratnom aferom na ovim prostorima" inspirisalo je tokom poslednjih nekoliko decenija debate izmedu mnogobrojnih umetnika i političara, dok pseudo-dokumentarni stil ove pripovetke i njena epska struktura predstavljaju idealnu osnovu za razumevanje mehanizma istorije i različitih tiranskih sistema koji joj pripadajo Odvojivši vreme za pažljivu analizu ovog remek-deia Danila Kisa, naš tim proveo je oko mesec dana istražujuči najsitnije detalje skrivene u njegovom dobro skrojenem narativu; ovakav proces naposletku je doveo do razotkrivanja socijalnih, religijskih, političkih i ideoloških pojava koje se ponavljaju kroz različita vremena. Bilo je od suštinske važnosti preispitati
sve revolucionarne aspekte ovog teksta, a zatim u skladu sa tim pronaći odgovarajuče postupke koji bi se odigravali na sceni i van nje, Nakon sto je priča podeljena u takozvane „epizode", svakom od izvodača dodeljena su dva poglavlja i nekoliko zadataka, kao i vreme da o njima razmisle, te da se sa pričom povežu na nekoliko različitih nivoa. Osim ovih čitajučih i analitičkih susreta, tim je bio podvrgnut i ozbiljnim treninzima koji su služili kao neophodna fizička priprema za predstavljanje ovako zahtevnog i slojevitog dela. Muzičke probe igrale su jednako važnu ulogu, dok su istovremeno služile i kao inspiracija tokom više nego uzbudIjivog iskustva rada na predstavi. Sveprožimajuči proces kroz koji je prošao tim Grobnice za Borisa Davidoviča insistira na preispitivanju koje počinje iznova svaki put kada glumci/izvodači kroče na scenu. Naime, dok se u pozorištu neprestano suočavaju sa ljudskim ograničenjima, njihov zadatak je da u političkoj realnosti današnjice osveste mit o heroju Novskom, Maša Seničić
42
48 Bitef 14
Glavni program