Bogoslovlje

ничити само на оно што се односи на историју јеврејског народа, а уверен сам да ће г. аутор „sine ira et studio" оценити моје примедбе (као стручњака) и код евентуалног другог издања узети у обзир. Међу ориенталистима који проучавају предњи Оријент, постоје у главном две струје. Тако звана „панбабилонистичка", чији је творац и најватренији пропагатор Hugo Winckler са лајпцишким професором Heinr. Zimmern-om, Alfredom Jeremias иA. Jensen. Занесени успесима асирелогије, када је одгоненуто клинасто акадско писмо и када су прочитани многобројни текстови, особитоиз Асурбанипалове библиотеке, почеше споменути научници учити, да су Вавилонци (Акађани) творци целе цивилизације и културе у свету. Све да је потекло из Вавилона. Да и јеврејска религија није нншта друго него производ вавилокски, са неким изменама. Иза смрти Winckler-ove најватренији присталица тога правца је A. Jeremias, док је Н. Zimmern напустио то мушљење. Већина пак западних оријенталиста сматра „панбабилонизам" као преживео, иако се не може прећутати, да је и он донео доста користи науци. Но ако је преживео међу научницима, нанбабилонизам почиње да се шпрн н пропагира међу лаицима, нестручњацима, што је много опасније, јер при томе није увек глаани руковођа жеља за науко.м. Господин Д-р Манојловић је сасвим под панбабилонистичким утицајем; то се у његовој књизи примећује свуда. Особито се то јасно види из речи ауторових: ~u toj su nauci (astronomiji) Balibonci postali ucitelji cijeloga svijeta, a i slarih americkih kultura (astecke, perijske, t. d, koje su svoje znanje primile iz Babilonije putem neznamo kojim". (svez. drugi sir. 284). Без икаквог даљњег образлагања пнсац тврди нешто о чему се могло писати годинама. Исто је тако и са тврђењем „mi smo tjedan od 7 dana primili od Rimljana i Herbeja; ovi od Babilonaca" (str. 288) Сам аутор (стр. 287,), вели да се на подручју бабилонске културе рачунало са тједном ол 5 дана“. Јер сваки семитиста зна да су Вавилонци нмали недељу од 5 дана („hamustu"), као што о томе управо први говори Н. Winckler 1 ), дакле, не може бити тачно да су Јевреји преузели од њих недењу од 7 дана. „Posvecivanje dana pojedinim bogovima“ da je vazno ~jer i ta uredba pokazuje zajednicki izvor“ (str. 289), не мора никако бити вавилонског порекла. Код Акађана дани

*) Altorientalische Forschungen 11. 91 si.

248

Богословље