Bogoslovlje
2.) Мсти карактер имају и дела Христова. Већином су то историјске чињенице, али уједно символичке представе духовне делатности Логоса, које су прикладне да воде од саољашњег унутрашњем, од временог вечном. Јеванђелије нам похазује узвишеност науке Христове и Његову величину, која се не само у речима него и у делима показује. 1 Христос je чинио необична дела чудеса, слепима je давао вид, глухима слух, немима говор, мртве je васкрсавао, зато Га држимо за Месију и Сина Божијег, а пророци су то предсказали; „Отвориће очи слепима и уши глухима.“ (Ис. 35,5.) Чудесима je многа срца придобио за јеванђеоску науку; сваког дана отварају се очи слепих душа и уши које беху глухе за науку о врлини, те сада радосно слушају о Богу и блаженом животу. 2 Христос je чинио чудеса, да би поправио оне који његова дела гледају, слушаоце своје водно je моралном исправљању, својим животом дао je узор сзвршеног живота, да се људи наукой и чудесима поуче и да у свом животу и раду Бога свагда пред очима имају. 3 Како чудеса тако и остала дела Христова имају сличну сврху и символнчки значај. Истернвање трговаца и мењача из храма представља очишћење цркве од злих чланова или чишћење душе од грешних мисли и телесннх пожуда. Два слепца (Мат. 20, 30) значе два народа Израшьски и Јудејскн, који нису могли да схвате дубљи смисао закона и са њиховим одговором: „Ми хоћемо да нам се отворе очи наше,“ казују они ту своју немоћ да желе просвећење/ 1 Све што се у Јеванђелију прнповеда о Христу, не може бити права историја, јер би делом противречно, а делом недостојно Њега било. Нешто je историјски факт, а нешто je алегоријско представљање вечних идеја. 5
1 Contra Cels. 1. 11. с. 73. Aligne t. И. с. 910. 2 Ibid. 1. IL с. 48. Aligne t. 11. c. 870. 871. s Contra Cels. 1. 1. c. 68. Aligne t. 11. c. 787. 4 Comment, in. Joan. t. 11. n. 15. Aligne t. 14. c. 342.
Ibid. t. 20. n. 26. Aligne t. 14. c. 646. et comment, in Alat. t. 16. n. 19. Aligne t. 13. c. 1438.
5 Comment, in Alat. t. 16. n. 15. Aligne t. 13. c. 1422. et De princ. I.IVL n. 11. 12. Aligne t. 11. c. 363. 366.
86
Богослов.ъе