Bogoslovlje

БОГОСЛОВЉЕ

ОРГАН ПРАВОСЛАВНОГ БОГОСЛОВСКОГ ФАКУЛТЕТА

ГОДИНА IV

СВЕСКА 3

Мојсије и критика

У аутентичност Мојсијевог Петокњижја, које је у почетку сачнњавало само једну књигу под именом Тhо ra h или Thorah Moscheh (што значи 3ак о н или Закон Мојсијев) 1 , до XII века наше епогсе нико није сумњао нити порицао, ни од Јевреја ни од хришћана, да је Мојсије писац ове књиге. Њиховом мишљењу придружује се и традиција Самарјана, који су од увек Мојсија сматрали као писца наведене књиге и, по дефинитивном верском одцепљењу од Јудејаца од старозаветних књига садржали само Петокњижје Мојсијево. Али је у XII веку пала прва сумња да Мојсије није писац неких делова књиге која носи његово име, a то су стихови књиге Постања XII, 6; XXII, 14; XVXVI, 31 и књиге Поновљени Закони I, 1; 111. 1 1 ; XXXIV, 5 2 ). Ова сумња, која се у овоме веку била ограничила само на наведене делове Петокњижја, доцније у XVIII веку претворила се у негацију Мојсија као писца у опште. Ова пак негација Мојсија као писца продужава се и данас, нарочито од стране протестантских теолога и философа. Зато нам је дужност да, пратећи историски ток развића овог питања, прво се упознамо са позитивним сведочанствима која иду у прилог аутентичности садржине ове књиге, њеног аутора Мојсија, времена и места састава. Тек после овога приступићемо студији хипотеза рационалистичке критике, која је не само од-

] ) Реч Thor ah изведена је од глагола jarah, који у облику хифила значи: показати, поучити. Односно времена када је ова књига подељена на пе т делова, подељена су мишљења. Н. Ј. Crelier (La Sainte Biblle. Introduction au Pentateuque. Paris 1901) вели : да Haevernick и Kaulen ову деобу приписују грчком преводу LXX, извршеном у 111 в. пре Христа. Затим вели да га други писци сматрају старнјим од овог времена, а неки опет изводе га од самог писца (стр. I). Вероватно да је ова деоба извршена од стране рабина убрзо по повратку из вавилонског ропства, давши име: „хамиша хумише х а тор а“ т.ј. „пет петина Торе“.

2 ) Мишљење неких многобожачких или јеретичкнх писаца у старини, да Мојсије није писац ове књиге, ми не узимамо у обзир јер немају научни карактер, већ чисто верску искључивост.

Богословље