Bogoslovlje

девојаштва (betulim; Пон. Зам. 22, 14.). Чаршав cy чували девојчинп родитељи као доказ да је била девока када се удала, за случај да младожења устврди противно. Ако би се констатовало да невеста није била невина девојка, морала се каменовати пред кућом свога оца. (Пон. зах. 22, 20—21.). Девојка је носила са собом и мираз, у хаљинама, ропкињама, а и у земљишту (Пост. 24, 59 сл. Ис. Нов. 15, 8. Суд. 1. 14.) или градовима (I. Цар. 9, 16.). У Талмудско време склапање брака добија сложени облик, Са девојком се жени у среду, а са удовицом у четвртак. У среду због тога, што је четвртак био дан суђења, па у случају да девојка није била невина, могла се одмах сутрадан повести акција. (Ketuboth 1, a). 1 ) А у четвртак због тога, што онај, који би се оженио удовицом није смео радити три дана. У петак на вече и у суботу није се ни онако смело радити, ради тога и венчање са удовицом дан пре петка (Ketuboth. 1.) У Староме Завету нигде се изрично на одређује колико се жена сме узети т. ј. нигде се не забрањује, да се крај једне узме још неколико жена. Али се кроз цео Стари Завет могу разликовати два гледишта на брак и на положај жене у њему. Та гледишта нису долазила једно иза другог него су постајала упоредо. И данас се још могу разликовати така два гледишта. Једно је, да ограничава жену у многим стварима, подцењује ју, гледа у њој више предмет за задовољавање страсти или неку ствар. Тако је гледиште нашло изражаја чак и у јеврејском законодавству, где се жена спомиње међу осталим стварима, па се забрањује да их човек пожели (исп. Излаз. 20, 17. и Пон. закон. 5, 21.). Жена је по томе гледишту била посед мужевљев (исп. Пост. 20, 3 Пон. Зав. 22, 22, Исаиј. 54, 1. 62, 4.) Но живот развија и друго гледиште, где се на жену не гледа као на посед или ствар, него као на заејднићког друга и сапутника у животу. И то гледиште налази одзива у закоиу (Пост. 2, 18. 21. след.), Изгледа да је то гледиште у Ст. Завету претежније. Одредба против женидбе са Ханаанејкама много говори томе у прилог. (Излаз. 34, 16. Пон. Зак. 7,3). Ту се, наиме, претпоставља да жена иза удаје има велики утицај на мужа и да га лагано може завести у идолопоклонство по-

1) Исп. Klugmann : Die Frau im Talmud (Vergleichende Studien zur Stelung der Frau im Altertum. Wien 1898. Bd. 1. exp. 29.

195

Брак и социјални положај жене код Јевреја