Bogoslovlje

шта више да cy мирно сносили терет своје Ксантипе, ма како да је зла била. Аморејац Rab трпи много од своје жене; када је хтео да једе сочиво, сигурно би му скувала грашка (Jevam. 63a). И са његовим рођаком Rabbi Hijja није жена боље поступала. Када јој је ипак носио поклоне запитао га је Rab зашто,, када га она толико мучи. На то му одговори Hijja, да морају бити задовољни што им жена гаји децу и чува их од греха. 1 ) И у случају да нема деце жена за време десетогодишњег брака, одређује се, да се са том женои има развести. Нема ни спомена да се једноставно крај прве узме и друга. (Jevam. 64а.). Али би било погрешно мислити, да и у то време нема полигамијских бракова 2 / Ирод Велики имао је 10 жена, некоје у исто време. И ако Јосиф Флавије пребацује Ироду превелику ћулност, мора и сам да призна: „праотачки је обичај код нас, да се има много жена“ (Antiqu XIV. 12, 1. 300. XV. 9. 3. 319. XVII, 1, 2,) а исто понавља и на другом месту да је Ирод. имао много жена, јер је то Јудејима још од отаца дозвољено,. а цар је волео многе Bell. iud. 1. 24. 2. 477 .) Спомињу се и равини са више жена. Rabbi Tarfon је из свештеничке породице и за време глади он се је венчао са 300 жена, да могу јести од приноса жита. (Tos. Kelub. 5,1 јер. Jevam. 6 b, 4, 12.), Rab и rabbi Nahman y Вавилонији имали cy обичај, кадгод дођу у којн i рад, да си узму жене „за један дан“ (в. Joma 18 b) на то се, додуше, одређује да се не узима жена у једнсш граду па да се оде и у другом градуда се узме друга (Qiddusi 2, 7. 51 b), Исти Rab поставља правило: „не узимљи две жене“, али ако си узео две, јзми још и трећу (Pesahim ИЗа) Неко је са корпом смокава узео пет жена (Qiddus. 2,7), а један је брат узео 12 удовицасвоје браће која су умрла без деце (Jeym. 6b, 40 јер. 4,12). Један вавилонски Аморај одређује; може се уз једну жену узети и више жена, само ако их се може хранити, док други захтева да се мора са првом развести. 3 ) Многоженство се, дакле, допуштало, и није познато, да је неко устајао против њега. Христос, тек, и овде се високо уздиже изнад својих савременика и одређује да се мора живети у браку са једном женом (Мат. 19,4 —6.; Марк. 10,6). Његови ученици настављају Његово дело. У пастирским се посланицама

1 ) Dr. Samuel Krauss, Talmudische Arhaologie, Leipzig 1911 Bd. 11. 47

2 ) Krauss o. c. 26.

3 j Krauss. o. c. 27,

202

Богословље