Bogoslovlje

верна принцеза уклони од Јахвеове светиње. У Израиљу je биообичај, од старине, да одличне жене имају своје посебне шаторе, (йен. Пост. 24, 67.). Мишљење, да жена није достојна да станује покрај светишта, због њене нечистоће, јавља се тек доцније, код писца књиге Дневника. Сасвим противно се мишљење јавља у Поновљеним Законима када се вели; „Ви стојите данас сви пред Јахвеом Богом својим главари од племена ваших, с тарешине ваше и управитељи ваши, сви људи Израиљеви, деца ваша, жене ваше и дош.ъак који je у вашем околу, и онај који ти дрва сече и онај који ти воду носи, да ступит у савез (на завет) Јахвеа Бога својега и на клетву његову, коју склапа с тобом данас Јахве Бог твој, да те данас уздигне (постави) себи за народ и да ти он буде Бог, као што ти je говорио и као што се заклео оцима твојима, Аврааму, Исааку и Јаакову. И не с вама самима чиним овај завет и ову клетву; него са сваким који данас стоји овде с нама пред Јахвеов Богом нашим“. (29, 9, (10) са Јахвсом, као и мушкарци, са савезним правима и дужностнма, и оне постају am qodes свети народ. Зато се и пред њима чита закон, а не само пред мушкарцима, да и оне знају све савезне прописе (Пон. Зак. 31, 12, Ис. Нав. 8, 35, 11. Цар 23, 2. Нејем. 8,2.), због тога роднтељи одгајају своје кћери по закону (Пон. Зак. 13, 3.). Законски пропис о чистим и нечистима јелима и уопште о нечистоћама, важи и за жене као и за мушкарце (Лев. 11.—15.). То je, управо, и навело многе научнике да устврде да су међу Израиљцима и жене вршиле свештеничке функције. Да je било међу њима и свештеница и левиткиња. Th. Engert (о. с. II.), позивајући се на Hommela, мисли да je то сигурно због тога што су некоје жене у Библији јако истакнуте као нпр. Сефора, жена Мојсијева, Марија сестра његова, Девора и др. Оне да су вршиле дела из којих се може закључнти да су биле свештенице. Сефора je, найме, по једној верзији завела обрезање, када je обрезала својега сина. (Излаз. 4, 24—25.). Марија (Mirjam) сестра Мојсијева да предводи девојке и слави велика дела Јахеова, (Изл. 15, 20.), Девора суди (Суд. 4, 4. 5, 15.). Но, славити дела Јахвеова може сваки човек, не мора бити свештеник, a није познато да су судије били и свештеници нити су функције судија биле идентичне са свештеничким Сефора je Мадијамка, а не Јеврејкз, зато и њен поступак не може важити и за Јевреје.

96

Богословљ e