Bogoslovlje

την άναίρεσιν τών έν ορει Σινβ. μοναχών καί εις την αίχμ.αλωσίαν Θεοδούλου του υίοΰ αύτοϋ, које je познато y књижевности под именем „Narrationes“ 1 . Место рођења св. Нила може се одредити из његовог (?) писма Илиодору 2 и „поквалне речи Албијану“ 3 . Наиме, у писму Илиодору, у коме се говори о монасима, који су обитавали на. Синају, вели се и то, како се међу њима налази неки, поректом Галаћанин, εις τις άνήρ Γαλάτης τό γένος ύπαρχων 4 , који заједно са сином већ више година живи испоснички. Даље се описује изненадни напад варвара на синајске монахе и ропство сина поменутог старца. Али дечак, заузимањем св. мученика Платона, чудесно се спасава и враћа се своме старцу-оцу. Ово писмо, које прича о чудесном спасењу једног дечка из варварског ропства и о његовом повратку тужном оцу, нема сумње, има у виду исти догађај, о коме се детаљно прича у „Narrationes“ 5 и зато се односи и на самог Нила. Цело се ово причање у главним цртама слаже са „Narrationes" и

1 Migne Patrol, gr. s.f. 79, col. 589 —694. Садржину .Narrationes“ види у другом делу нашег рада.

2 Epist. lib. IV, 62. Migne Patrol, gr. s. t. 79, col. 580—581.

3 Έις ’Αλβιάνον λόγος, Migne Patrol, gr. s. t. 79, col. 695—712.

* Migne gr. s. t. 79. col. 580 B.

5 У приповедању писма, ипак постоје црте, које га разликују од причања „Narrationes“. Тако, на пр., овде се син спасава из ропства користећи се чудесном помоћу св. муч. Платона и враћа се своме оцу на коњу, у Narrationes сам отац, после дугог и тешког нута, налази сина у Елузиа· у дому епископа. Ова разлика дала je основ S. Schiwietz’y (види његово дело: Das morgenländische Mönchtum, Mainz, 1913, II Bd. стр. 58 прим. 3.), К. Heussi-y („Untersuchungen zu Nilus dem Asketen, Leipzig, 1917, стр. 80 и 157.), О. Bardenhewer-y (Geschichte der altkirch. Lit., Freiburg ira Br. 1924., IV Bd. стр. 164, прим. 3.) и др. за тврђење да аутор писма не може бити идентичен са аутором „Narrationes“, F. Degenhart, који je раније бранно аутентичност писма (види његово дело „Der. hl. Nilus Sinaita“ Münster in Westf. 1915. стр. 25, прим. 4) после „детаљног упоређења“ морао je да ce прикључи мишљењу научника, који нису признали аутентичност овог писма (види његово дело: „Neue Beiträge zur Nilusforschung, Münster in Westf. 1918, стр, 28.). Али за нас ово писмо ипак има врло важан значај, јер у вези са похвалном речју Албијану даје се могућност, да се изведе закључак о месту рођења св. Нила; аутор овог писма, ма ко то био, нема сумње, прича о животу самог Нила.

203

Живот св. Нила Синајског