Bogoslovlje

А то значи, да су баш религиозна искуства неориступачна за природне науке, и да су као таква ван њиховог домашаја. Природна наука не може да отстрани религиозна искуства, нити самостални духовни живот. Уосталом, ни цела просторна стварност универсум није предмет природно-научног сазнања, но само један њен део, и то онај, који je нашим чулним особинама и ограниченом схватању приступачан. Све остало, што не можемо да схватимо, остаје сакривено природним наукама и не постоји за њих; али то ни издалека не значи да оно уоп шт е не постоји. Ми, изузев нашу свест, нисмо у стању да упознамо природу каква je она самапосеби; ми je познајемо само у облику простора и времена, онако како je схвата наша свест. То значи да слика света, коју нам дају природне науке, није тач н а слика стварног света. Природна наука није никако копирање и описивање наших непосредних чулних утисака, него њихово духовно прерађивање у апстрактне појмове величине, у „просторно-временске и рачунске појмове“. Све непосредно чулно, појединачно, случајно, испада из природно-научних истраживања. Оно оставља за природну науку само квантитативне математичке односе. Њу природну науку интересује само мерљиви, израчунљиви односи који се могу математички претставити и који у природи делују. Природна наука дакле преобраћа конкретни свет у апстрактни, материјални у формални, квалитативни у квантитативни. Њени су појмови и закони апстракције математичке природе, који се у природи никако не дешавају тако, како их она означује, али који ипак важе за природу. Свет природњака, то je свет преобраћен у математику. А облает модерне природне науке простире се само дотле, докле допире математички израз и математички рачун. Предмета математичког сазнања; бројеви и геометријски облици, не могу се чулима опазити. Ja не могу видети, чути, опипати итд. два; ja видим два човека, дакле видим људе али два не видим, ja чујем два гласа, дакле чујем гласове али не два. Геометријски облици, које једино узимамо у обзир као тип просторних предмета, као напр. троугао, круг, коцка итд. не могу се опазити на телима природе у свој тачности својој. Jep у самој природи не налази се ни један тачан или стваран троугао, круг итд., не налази се већ и због тога, што не постоји

221

Хришћансгво и природне науке

Богословље