Bogoslovlje

као директно и стварно доживљавање Бога. 1 ) Непосредно ■осећање присутности Божје је фундаментална мистичка појава 2 . Мистичка стања, како вели Џемс, иако су врло слична емоционалним стањима, служе ипак, онима који их доживљују, и као сазнање. 3 У осталом, неки с правом разликују спекулативни (или „когнитивни*') мистицизам, који се труди ;да даде одговор на проблем сазнања, од религиозног ми•стицизма коме је стало до проблема спасења. 4 Суштина мистике је сазнање Бога и љубав према Богу. -Мистик хоће најинтимнију везу с Богом, прожимање душе IБогом. Ту је најважнија једна спонтана интуиција или визија у којој се доживљава присуство Божје. Средиште мистичких •стања је контемплација, тј. прост поглед на Бога где душу обузима дивљење и љубав. 5 Мистичка визија („виђење") Бога тумачи се психолошки најчешће као илузија. Али за ■самог мистика то је сједињење с Богом, непосредни додир, опажај јаснији но опажај чулима. To је непосредно опажање Бога (без посретства чула), једна натприродна појава. Многи виде у мистици само афективни елеменат, сједињење у љубави, а не неко продубљено сазнање. Мистички Бог је Бог љубави. Суштина мистике је љубав према Богу. Мистичко стапање с Богом значи апсолутну љубав. Мистички Бог је љубав и предмет љубави. 6 Љубав сједињује с Богом, и ако је уопште ма шта знак и откривење Божје у човеку, онда је то љубав. 7 Велики мистик воли све људе божанском љубављу јер његова -љубав је љубав Божја за све људе која је све створила. 8 У осталом, може се правити разлика и између „мистика гледања“ и „мистика љубави. 09

1 Ј. Н. Leuba, Psychologie du rnysticisme religieux (француски превод) 1930, p. 51. 417.

2 R. Will, Le culte. Etude d 1 Histoire et de Philosophic religieuses II 1929, p. 156.

3 W. James, o. c., p. 306.

4 H. Brinton, The mystic will 1934, p. 16, 18.

3 j. Probes, Lehrb. d. exp. Psycholog. 11 1929, p. 470.

6 H. Bergson, Les deux sources de la morale et de la religion, 1934, p. 270.

7 О. Karrer, D. Relig. in d. Mensch. 1934, p. 3, 24.

8 H. Bergson, о. с., р. 249 и д.

9 P. E. Schlund, Die Stelung der Religion in der modernen Seele 'Л93O, p. 85.

48

Богословље