Bosanska vila
| Отр. 902.
1904. БОСАНСКА ВИЛА 1904. |
ње Па ја : 16
Пурачићу код Доње Тузле, а чуо сам дам у дубокој
Крајини, око Цазина, Муслимави на селу варе варицу, |
па изјутра рано носе и бацају у воду, дају дјеци и чељад једе. Муслимани не мијешају граха, а право-
славни (Срби кувају варицу од смјесе: траха и ку
_ курува, праха и пшенице, како ко може.
Покојни протопоп Беговић вели, да око Корјенице у Лици и Крбави пјевају Па сипању варице у Воду овако:
»Ово при аи | Богомољици, _ Која Бога моли, | Да нам шена роди,
Да нам буде клас.
Колик мушки пас;
Да нам буде сноп
Колик. поп;
Да нам буде стрњика Колик врљика;
Да нам буде влакно
Колик позина брада«.
Мој приповједач (9 обичајима. браће Муслимана, Рамбо, каже ми, да је севап вару кувати и у воду просишати, и то због љетине и житног рода. Муслимани чине за житни род дову у љету, као и православни Срби што свршавају љетне молитве, особито
у Посавини и око Маглаја. и Озрен планипе. Овре- ·
њаци_ и Спречаци пина | у љетним, пољеким мо= плитвама. ;
. |
Нека, врста полазника И] браће Муслимана | на селу. „Кувајмо, липа, ковртање, сјутра је
Е влашки Божић, дица 5 доћи“. (во и овако говоре. Муслиманке на селу. п збиља кувају колаче, ковртање., Ти су колачи обично _на средини шупљи; могу се на Ру. натакнути, па се
с тога п зову ковртањ. - : Дјеца муслиманска. “ Бронзаном Мајдану, код“ _ Бање Луке, и колико се сјећам М ПОЈ и Рипчу,
– | 1 Гр а 5 а. _ '% ји | урма 1 дотаевај та МАКО од ] полореа ср | пропктоеа ВЕКА, – –
Скупио Б. Мил.
Како 06 потписивао Милош Обреновић )
1814. ОЈ априла: Милош (Обреновић "бивши војвода. 15. августа: Милош Обреновић воевода руднички. Опет 15. августа: во имја цјелато народа ! Милош Обреновит (у писмима: цару руском, грофу Салти-
1) Види у ТРОН" Ш. стр. 49—115.
дошао, добро дошао !).
_ стима мијешају што какве
Г са« свим кнезовима и кметовима, =
_зађу на врпеко-православни Божић по кућама. не | их радо примају, дарују колачем п чеврмом. Године
1892. видио сам у Бронзаном Мајдану дјецу у чопорима гдје ходају по кућама. У Маглају и око Матлаја.
кућу ипи у кућу на врпеко-православни Божић, и по полавнику суде каква ће им бити љетина и у опће све до другог Божића Веле: »ЧТујеш ти мене, што ћу ти рећи, имаде бахтли небахвли људи, па и полазника, а то се најбоље може знати на Божић, и
"Србови бива право имају, што свог полазника онако држе и поштују«. Православни Срби гдје-гдје зову
полазника, а гдје- гдје опет не зову, већ ко дошао, да Х. = Очилпата со. - Дошао сам оче, да ми очита со Православна српока црква. има молитву за благо [пп со, као и за све и сва. Но срлеки_ народ: дода. још
више молитвама. своје српске народне цркве и чврето се дртки својих навика. Џа и благосиљање воли. чврсто
П65 укоријенило Цу српског сеоског народа по свој
Босни, особито око Бање Луке, "Јајца, Маглаја, Грачанице, Бос. Петровца, Гламоча ш т.д, Прва је ријеч нашем тежаку: » Дошао сам оче, да ми очиташ 606. У сваком мјесту друкчији је обичај. Крајини доносе око Ђурђева дана и Пуни тата 6077 цркву, а око Матлаја пред Никољ дан. Со се освештава, пили како народ вели очита ради здравља блата, стоке, марве, вермије. На мјетраве у со, уз то је још и обају, па. ода дају благу. | | манастиру Озрену о св. пао 1901.
1) Види тој чланак „Српски народни обичај на Божић у Босанској Крајини на селу“
Тод 1899:
– | – а 1 – (Наставак). о 5 -- АЕ
кову, арх. је Филиповичт, Родофинши петро=
_ градском 1 МР Амвровију).
1815. · 5. јулија Рушит-паши пите »енев Милош Обреа после двадесет и неколико дана пстоме: вертовни Сербији Књав Милош Обренович. |
У Босанској
Бос Пра Источна стр- 65 —10.-
_ браћа Муслимани патају, ко ће им први доћи пред