Bosansko-Hercegovački Istočnik
Св. 6 II 7
Е.-Х. ИСТОЧНИК
Стр. 267
свештеника Стефана Ликића, на онда је с дрвета наштампан. Судећи но обраннма светител.ским како су разређешг, рекао бн, да су опа два горња антнминса, о којима смо мало прије говорили, са свим по овом калупу, п то годину дана послије, штампана у напуну, а овај је у резотинама. — Разлика је међу њима ова: овдје је повшле крста написано развученнм словнма по читав центпметар, и више: I н Ц И а онамо заједно сва четири слова, п на крају 1; овдје је с десне стране сунце, изображено је као глава човјечија, са очима, носом п устима, а повише њега паппсано мнкце, а с лијеве стране онолика пста кугла, па с краја тек мало види се половпца носа, н једно ( ко, она друга празипна пспуњеиа је резотинама, попише ње наппсано је лоуиа , дочим у оннм горњпм антимипснма обадвје су кугле са сви.м црне, п пемају над собом ншсаква натииса. 11<» срједп је крст, покрај крста с лнјеке стране, види се од половице прсију глава, над којом с једне и с друге стране напнсано је растављепо ннко-ди.ик, до њега мало ниже .шг-нфк, који код ногу држи плаштаницу обадвјема рукама, а за њим анђел крилати. С десне стране код крста мајка божија, једну руку иаслонпла на прсп, а другом таре сузе; у онпма пак, горе назначеннма нзображена је с раширеним рукама, около њезпне главе стоје пнсмена ^р-ду- Около спаснтељеве главе писмена су ш-о-н, а више њпх према главн анђел крилатп држи плаштаннцу, п око анђелске главе назначена су слова "-г, а то ћс значп анђел Гаврпл; с друге стране над главом ан 1)сла, који стоји иза Јосифа, написана су слова «-,*!, то јест, анђел Мпхаил. Испод тијела спаситељева под главом клечи < г ''м ((катн) гш-кннк с лијевом руком на нрсима; у истом реду, по сред срнједе трећи анђел, а испод ногу четвртп,
сви крилатп, ова два један другом лпцем окренути, а над главом првога заппсано је значи ан^ел Урпл, а иад главом овога другога л —р, значи ан^ел Рафаил. — Нема никаква знака, да су у овом антиминсу биле свете моћи. Наравно, да су ту и четири јеван"ђелиста, алп овако су смештеип иа првом мјесту одзго стоји 'Гшнк-ког. значн св. Јоваи богослов • пспод њега "8кд-екг. (евангелист); с друге стране на горњем мјесту лмпн'кг., испод п.ега на дну -идрко-(кг. — Постава на антимпнсу црвена је, и накрпво прешивеиа, а величина му је као у пређашњих. 4. Овај антпмпнс шТампан је на бијелом дебелом платну ланеном; висок је 4*2 цм. а пшрок 48 цм., на све четирп угла стоје анђеоске главе са троструким крилнма, и овдје назпвају их шестокрили анђели. Натпис има и на доњој н иа горњој страни, врло читак, алп у грчком езпку, п грчкпм штампарскпм крупним словима. Натппс горњп преведеп, чита се овако: „жртвеннк божаствепп н светн воспостављен и освештан од блажењејшега н светјејшега патријарха светога божијега града јерусалима господина господина доситеја"; — а натпис доњн преведен, чпта се: „дозволом п приволом пресвјетлога п хрпстољубивога господара и књаза свеугровлахискога господина господина Јована Константиновика басараба (бо.вара) сопственим нждивенијем .вета спаса ,ф, (1701) мјесеца маја". (даље на истоме углу — ћошку — истрвено је, да се распознати неможе. На све четири стране антиминса по крајевима нревучене су пруге, два прста широке, а у тој ширини наслпкане су стварн различне: напр. чаша велика са стопалом, налик на данашњи нутпр; двије прекрштене заставе (барјачићи), једна је застава широка као малп убрусац, а друга 4*