Branič

588

Б Р А Л И Ч

броЈ 17.

У §-у 212 модерни законодавац побркао је право сопствености са нравом баштиннм сматрају та два разна појма за једно и исто и дајући још н првенство ираву сопственостп као да је само оио природно, с тога ће нужно бити да рашчистимо најпре са терминима које морамо употребљаватн. Под ижовином разумева се скун свнју добара на која се власт чов еко ва раснростире. Како се та власт развила и раширила не можемо овде испитивати ни пзлагати, дово.вно толико, да она постоји, да обухвата пзвесне предмете и да потиче из човека као друштвеног Фактора, а распростире се иа извесиа добракојаиостају предмет и његове имовине. Добра по природи својој могу да буду разиа. За иас су важнија економна добра. Но појам пмовина казује нам само власт човекову у онште (да ова власт постоји, да од човека иотиче, и да се на извесна добра расиростпре), а термини баштина и соистве• ност казују нам још п природу нмовине; онн одређују нрироду пмовипске власти из ближе. Баштина и сопствепост то су два екстрема, два посве разна и суиротна појма о имовини. Природа имовинске власти код баштпне битно се разликује од природе имовинске власти код сопствености (својине). ])<■]) по самом изврру из којег имовниска власт нотпче, ова разлика и супротност видљпва је. Код сопствености иди својнне Јшовннска власт потиче од индивидуе (личности), а код баштине имовинска власт иотнче од нородице — што опет долази отуда да ли је индивидуа или иородица Фактор друштвеног живота. Но не само по извору већ и по ирпроди имовинске вдасти ова разлика п супротност иостоји. Имовинска власт код баштпне бптно се разлнкује од имовннске власти код соиствености (својине). Као што већ рекосмо задатак је ове расираве да нам ове разлпке и супротности покаже и објасни. Док се природа ових разних имовинскнх власти ие пспита и ие сазна, зарад новршног разумевања ствари, чптаоцн нека на уму имају, да баштина означава иородичну , а сопственост или својина опет личну имовину. Породица и индивидуа, то су опет два носве супротна појма; отуда и појам супротних власти, супротне пмовине. Модерно доба то је царство лпчности (индивидуализам), царство у којем лпчност царствује п ако ју то н.ено царо-