Branič
јпјор 18.
Б Р А Н II Ч.
015
црава неутралностп железнпца са тачке општег н културног гледишта. Како је немогуће укинути ратно нраво за железнице ратујућнх страна, а како је опет железнпчкц саобраћај у оншге од највећег европског ингереса, то трзба ноставпти као иравило, да се за време рата железнпце неутралних држава -сматрају као органпзам, коме су иридодате и железнице рсстујуИих страна. На тај начнн неутралне железнпце постају преставнпцп општега мира и у случају локалних ратова, јер су н.ихове Функцпје потребне за заједнички живот свију народа; то јест ми сматрамо да повластице, које свако ратно лраво даје неутралним железницама, захтева оишта сагласност свију европскпх спла; јер једино ове повластнце могу сресгвом саобраћаја неутралних железнпца, одржатп снгурност п ненрикосновеност европскога саобраћаја. И по томе, чпм две спле једна другој објаве рат, неутралие железннце треба у иогледу оиштег европског саобраћаја да нрпме Функцпје п право .железница ратујућих страна. Принцпн ове неутралноети ностаје гарантпја п нзраз онога принципа, по коме рат пзмећу две снле не треба да нма толпку моћ п право, да општи железнички саобраћај неутралних железница нотчпнп оним законима или оном праву, коме бп, услед рата, могао потчпннтн железннцу ратујуће стране. Овако ће ираво неутралних железница одржати право ттоште у Евроии ; суверени иптерес цивилизације захтева да овај организам не буде узнемирен свађом ратујућих страна и то нп у погледу лица, ни у погледу ствари. Као год што је заштпћен поштанскп саобраћај, тако псто треба да су заштићене п неутралне железнице у њиховом свегском саобраћају И тако, ми мислимо, да у будуће треба ноставптп овај иринцип међународнога права, да неутралне железнпце уживају право неутралности са целим својим саобраћајним матернјалом, чак и на терпторијама ратујућих страна, јер је та неутралност једина гарантија за слободан саобраћај међу народима и за оне интересе, који се не тпчу специјалнога рата међу државама. У осталом, јасно је, да ово право неутралитета железнпца неутралнпх држава може пмати смисла само онда, кад железница пређе границу које од ратујућих страна. С друге оиет страие, ово право неутралности састоји се у томе, да железнпце могу прелазити грапице без пкакве нренреке, само